SCHOONMAKEN MET SCHIJFREMMEN
Schijfremmen zijn de trendtechnologie van dit moment. Zozeer zelfs dat grote fietsmerken ultramoderne fietsen met uitsluitend schijven op de markt brengen, en velgremmen zijn op deze modellen niet eens een optie. Schijven zijn tegenwoordig populair omdat ze veel voordelen bieden. En dat komt niet simpelweg doordat de remkracht van deze remmen enorm wordt versterkt door een hydraulisch systeem. Schijven zijn beter in de regen of tijdens het rijden op technische parcoursen – omdat ze geschikt zijn voor dikkere banden bij een lagere spanning voor een betere wegligging. De combinatie band en carbonvelg kan optimaal aerodynamisch van vorm zijn, zonder dat er een remoppervlak hoeft te worden voorzien. En de oververhitting of snelle slijtage van lichtmetalen velgen met doosvormige profielen tijdens een lange bergafdaling zijn geen zorgen meer. Ontwerpers van Aero-carbonframes zijn dol op schijfremmen, omdat de componenten uit de luchtstroom kunnen worden weggestopt, voor minder algehele turbulentie.
Maar voor al deze vooruitgang moet een prijs worden betaald. Fietsers die overstappen op remschijven moeten bijna alles vergeten wat ze dachten te weten over het onderhoud van remmen. Het is niet langer voldoende om te smeren, de slijtage van het remblok, de uitlijning van de remklauw en de kabelspanning te controleren. Tijdens uw eerste rit met schijven bed u het systeem in met een reeks stevige stops. Misschien zijn er wel een dozijn genoeg om de temperatuur te verhogen en de remonderdelen effectief te laten samenwerken. Sommige schijfsystemen zijn niet-hydraulisch en maken gebruik van de bekende oude remkabels die we kennen. Maar in de wereld van de hydrauliek kunnen complexe zaken zoals het monteren van de montage, het doorsnijden van slangen en het ontluchten het beste worden overgelaten aan de professionals van uw favoriete fietsenwinkel. Een amateur heeft wat professioneel gereedschap nodig om met succes aan hydraulische systemen te kunnen werken.
Dit is een niet-hydraulische schijfrem met kabelbediening.
Maar het schoonhouden van de remmen blijft een cruciale taak die de trotse eigenaar persoonlijk moet uitvoeren. Vuile velgremmen vol modder kunnen een fiets nog steeds tegenhouden. Maar een schijfremsysteem moet operatief schoon zijn als het goed wil werken. En om uw schijven in perfecte staat te houden, zijn aandacht voor details en nauwe concentratie vereist. Dit geldt vooral als u dagelijks op wegen rijdt waar motorvoertuigen olie lekken. Het zal op je rotoren spatten en hun kracht verminderen.
Les nummer één: Houd het schoon. De schijven zelf, de rotoren, kunnen alleen functioneren als er absoluut niets op zit. Vooral olie, in welke vorm dan ook. Dat betekent dat u extra voorzichtig moet zijn bij het wassen of onderhouden van uw fiets – om vet en olie uit de buurt van de schijven te houden. Dit is geen grap: zelfs vingerafdrukken op de schijven hebben invloed op de prestaties omdat ze olie van je huid bevatten. Dus niet aanraken! Haal het wiel eraf als u een spuitbussmeermiddel op uw ketting, ringen of achterderailleur gebruikt, en gebruik niet zomaar een oude doek om de schijven af te vegen. Een schone doek, rechtstreeks uit de wasmachine, is voldoende – of nog beter, een papieren handdoek.
Les nummer twee: Er zijn verschillende commercieel -beschikbare producten, speciaal ontwikkeld om de schijfoppervlakken vlekkeloos te houden. Ze worden geleverd in sprayvorm en lossen alle vet, modder of olie op die op de schijf terecht is gekomen. Of je kunt, als een goed geldbesparend alternatief, even naar de supermarkt gaan en een flesje isopropylalcohol kopen. Deze nuttige vloeistof is een krachtig antisepticum en werkt goed op remschijven zonder de zuigerafdichtingen te beschadigen. Overdrijf het niet – doe de isopropyl in een plastic spuitfles en geef de rotors een paar trekjes. Veeg vervolgens zachtjes af met keukenpapier.
Les nummer drie: Vraag uw vriendelijke fietsenmaker in de buurt om een plastic voelermaat die goed past tussen rotor en remblok. Als het voorwiel loskomt voor transport op een fietsenrek in de auto, gebruik je de meter om het weer correct terug te plaatsen, vooral als de remhendel tijdens de reis per ongeluk is ingeknepen . Als je te veel knijpt terwijl er geen wiel is gemonteerd, kunnen je remklauwen zo ver uit elkaar komen dat de zuigers eruit kunnen vallen en dan heb je een ontluchting nodig om luchtbellen eruit te krijgen van het systeem. Probeer eens een visitekaartje (zonder een vleugje olie erop!) in plaats van een voelermaatje. Het is een goede vervanger voor onderweg. Schuif ze tussen de remblokken en de rotor als de zuigers niet synchroon lopen, en stel ze opnieuw af.
Deze naaf is ontworpen voor het bevestigen van een rotor.
Les nummer vier: Wees bereid om zachte kracht te gebruiken om een schijf recht te trekken die is gaan wiebelen. Als het op een bepaalde plek tijdens de omwenteling van het wiel geluid maakt, kan het zijn dat het remblok op dat moment over de rotor schuurt. Als u bij fel licht werkt, kunt u het op dit punt van de pad afbuigen. Zet hem koud af met een schone schakelsleutel. Zelfs de kracht van uw blote handen kan voldoende zijn, zolang een papieren handdoek het rotoroppervlak maar beschermt.
Voordat u dit vrijloopcluster gaat smeren, moet u het wiel eraf halen. Je wilt geen olie op die schijf krijgen!
Les nummer vijf: Niets duurt eeuwig, vooral de remonderdelen. Kies uw pads voor het beoogde doel. Gesinterde remblokken gaan lang mee en zijn goed bestand tegen bergafdalingen – maar ze kunnen piepen in de regen – en nadat ze warm zijn geworden. Semi-metalen remblokken zijn prima voor minder veeleisende ritten, maar ze kunnen duur zijn. Organische remblokken bieden een grote remkracht, vooral als ze nieuw zijn, maar hun levensduur is korter. Alle remblokken zullen uiteindelijk gladder worden door hard werken, en je zult voelen dat de remkracht is afgenomen als de hendels zachter aanvoelen. Maar u kunt de levensduur van een schone pad verlengen door hem snel met schuurpapier te wrijven (tot korrel 120). Sommige rijders riskeren het verwarmen van geglazuurde kussens met een steekvlam. Maar dit is iets dat we vanuit veiligheidsoogpunt niet kunnen aanbevelen. Elk spoor van vet op een pad betekent dat je het moet weggooien. Controleer tegelijkertijd de rotor. Dat is een onderdeel van het systeem dat niet zo vaak verslijt als remblokken. Maar controleer het toch, want als je die rotor niet operatief schoon hebt gehouden, moet hij misschien ook in de afvalcontainer.
Het trendy racewiel - met carbon velg en schijfrem