Skip to content

Language

Currency

Wielen

Maak je mountainbike gereed om deze zomer over de paden te scheuren

by Rita Müller 02 Jul 2019 0 Comments

Wanneer de zon begint te schijnen en de paden hun beste omstandigheden beginnen te bereiken, kan het verleidelijk zijn om gewoon je goede fiets uit de stalling te halen en gewoon naar buiten te gaan en te versnipperen. Uw enthousiasme is begrijpelijk, maar u wilt waarschijnlijk even de tijd nemen om uw fiets goed te controleren voordat u eropuit gaat en uzelf uit de problemen helpen met een volledig te voorkomen probleem.

Wanneer u uw fiets controleert, kunt u het beste een M-check gebruiken.

icancycling mtb carbon bike

Als u eenmaal de gewoonte heeft om een ​​M-check uit te voeren, kunt u uw fiets snel en eenvoudig controleren.

Maar waar moet ik dan op letten?

Banden

U wilt er zeker van zijn dat uw banden nog een levensduur hebben. Als ze gebarsten zijn of als er knoppen afhangen, is het waarschijnlijk tijd om na te denken over een nieuwe set banden. Als ze versleten zijn, zodat het loopvlak lijkt op dat van een stadsfiets, wil je er ook aan denken om wat nieuw rubber te kopen.

U zult ook willen zoeken naar kale plekken of vuil dat in de band vastzit. Als je tubeless rijdt voordat je het vuil eruit haalt, kan het een goed idee zijn om je tubeless afdichtmiddel bij te vullen. Stel nu uw banden in op de spanning van uw keuze.

Wielen

Draai je wielen, zijn ze nog steeds zeker waar. Er mag geen zijwaartse beweging zijn of een sprong op of neer. Er komt geen ruw gevoel uit de naaf of vrijloopnaaf als je de wielen draait, en er is ook geen zijdelingse speling in de naaf. Zorg er ook voor dat u het juiste aantal spaken heeft. Dan wil je er zeker van zijn dat geen van hen losraakt, dus knijp ze in, dan krijg je een globaal idee. Het zou beter zijn om een ​​spaakspanningsmeter te gebruiken, maar de meesten van ons hebben deze niet in onze gereedschapskist.

Je zult ook je velg willen controleren. Je zult op zoek zijn naar kleine scheurtjes, of ook naar grotere. Je zult merken dat deze zich waarschijnlijk op de plek bevinden waar de spaaknippels de velg binnenkomen. Controleer uw cassette en zorg ervoor dat geen van uw tandwielen er overdreven versleten uitziet. U kunt ook een kettingcontroleur op uw ketting proberen en ervoor zorgen dat u uw ketting niet hoeft te vervangen. Moet uw ketting ook gesmeerd worden?

Remmen

Toen u het wiel net daarboven een draai gaf, merkte u dan dat de rem schuurde? Nu hadden we dat hierboven kunnen controleren, maar het is beter om een ​​routine op te bouwen, en het afzonderlijk controleren van je remmen en je wielen is een goed onderdeel van die routine.

Elke slijtage kan betekenen dat uw remklauw opnieuw moet worden uitgelijnd of dat uw rotor moet worden rechtgetrokken.  Kijk eens naar eventuele zijwaartse bewegingen in uw rotor. Het is ook gemakkelijker om een ​​rotor recht te zetten dan je zou denken.

Zadelpen

Geef je zadel een wiebelbeweging, zit hij strak op de zadelpen, of moet hij strakker worden gezet. Controleer vervolgens nogmaals of uw zadelpenklem uw zadelpen stevig vasthoudt. Het is ook zeer de moeite waard om uw zadelpen eruit te halen en opnieuw te smeren. Als je een druppelpost hebt, kan deze dan gemakkelijk op en neer gaan? Controleer ook of er speling is in uw dropperpost.

Achterschokdemper

Als u een achterschokbreker heeft, controleer deze en de bevestigingen ervan. Kan de schok zich gemakkelijk door zijn reis bewegen? Zorg ervoor dat er geen schade aan de schok is. Zorg ervoor dat de juiste PSI-instelling is ingesteld. Heeft u dat opgeschreven toen u de fiets oorspronkelijk afstelde? Zit er zijdelingse speling in de bussen of lagers waarmee het frame aan het frame is bevestigd? Zorg er vervolgens voor dat geen van uw koppelingen gebarsten of verbogen is.

Cranks en trapas

Als je bij de cranks aankomt, wil je beginnen door ervoor te zorgen dat alle bouten goed vastzitten waarmee je cranks vastzitten. Ik vind het ook leuk om mijn pedalen eraf te halen en de schroefdraad opnieuw te smeren, bij voorkeur met anti-seize dan met vet, en ze weer vast te draaien. Vastgelopen pedalen zijn nooit leuk.

Zodra alle bouten goed vastzitten, probeert u of u zijwaartse beweging kunt krijgen wanneer u de crankarm vasthoudt. Als je kunt, kijk je misschien naar een nieuwe trapas. Bekijk vervolgens alles eens om er zeker van te zijn dat er geen scheuren of beschadigingen zijn die u tijdens het controleren van de bouten hebt gemist.

Kijk eens naar je kettingblad(en) en zie hoe versleten de tanden eruitzien als ze op haaientanden lijken, dan is het tijd voor een nieuwe. Je moet er ook voor zorgen dat hij goed om je crankarm past en dat er geen scheuren of beschadigingen in zitten. Geef hem een ​​draai en zorg ervoor dat hij niet verbogen is.

Koptelefoon/voorkant

Zorg ervoor dat je stuurpen en stuur allemaal de juiste aanhaalmomenten hebben en dat alles mooi recht is. Zijn uw bedieningselementen waar u ze wilt hebben? Geef ze allemaal een doorloop om er zeker van te zijn dat ze werken zoals u zou verwachten. Zien je handvatten er iets slechter uit door slijtage? Een nieuwe set handvatten kan geweldig aanvoelen als je ze aantrekt, en voor de prijs van een set handvatten zijn ze misschien wel de moeite waard om te vervangen.

Houd uw voorwiel vast en probeer uw headset te wiegen. Er mag geen beweging van voor naar achter plaatsvinden. Laat uw staven vervolgens vrij zwaaien, er mogen geen bindingen of krappe plekken zijn. Controleer nu de voorkant van uw fiets op scheuren of beschadigingen die u misschien over het hoofd heeft gezien bij het controleren van uw onderdelen.

Voorvork

Net als bij een achterschokbreker moet u ervoor zorgen dat uw vork gemakkelijk kan bewegen. Druk op de voorkant en controleer de rebound. Komt er olie of vuil uit de keerringen? Zorg ervoor dat uw zeehonden niet omkomen.

Zorg ervoor dat er geen beschadigingen zijn aan de rongen, we willen geen krassen of deuken erop. Controleer nogmaals of alle instellingen op de vork zijn ingesteld waar u ze wilt hebben. Zorg ervoor dat het voorwiel stevig in de vork zit. Controleer het voorwiel volgens het bovenstaande advies. Stap dan op de fiets en maak een korte proefrit. Zorg ervoor dat je een paar keer door je vering fietst.

Voorbeeldblokcitaat

Praesent vestibulum congue tellus at fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis.

Voorbeeldparagraaftekst

Praesent vestibulum congue tellus at fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis nec danos dui. Cras suscipit quam et turpis eleifend vitae malesuada magna congue. Damus id ullamcorper neque. Sed vitae mi a mi pretium aliquet ac sed elitos. Pellentesque nulla eros accumsan quis justo at tincidunt lobortis deli denimes, suspendisse vestibulum lectus in lectus volutpate.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Terug op voorraad melding
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items