Skip to content

Language

Currency

Wielen

Hoe controleer je of je fiets rijklaar is of niet?

by Rita Müller 09 Apr 2019 0 Comments

Net als alle andere machines moet een fiets om de andere keer worden gecontroleerd voordat u gaat rijden. Er zal ook zo nu en dan aanzienlijk onderhoud nodig zijn, om ervoor te zorgen dat hij elke keer dat u op pad of op het circuit gaat, in topconditie verkeert. Het is van cruciaal belang om te begrijpen dat een fiets op meer dan één manier defect kan raken als hij niet goed wordt onderhouden, wat ernstige verwondingen en in sommige gevallen dodelijke slachtoffers kan veroorzaken. Enkele van de beste tijden om grondige controles uit te voeren zijn onder meer;

  •    Momenten waarop je de fiets een tijdje niet hebt gebruikt
  •    Na lange ritten, omdat deze hun tol kunnen eisen van de fietsonderdelen
  •    Na nieuwe installaties
  •    Elke keer als u op het punt staat lange, intensieve reizen te maken

Vervang versleten onderdelen in plaats van ze te repareren. Hier vindt u een stapsgewijze handleiding over wat en waar u moet controleren op slijtage bij reparatie, service en vervanging.

Sturen

Het stuurgedeelte van de fiets, ook wel de cockpit genoemd, is verantwoordelijk voor het draaien en in kaart brengen van de koers van de fiets. Het betekent ook dat het veel druk en kracht aankan, zowel van de rijder als van de baan of het parcours waar het één is. Dit leidt vervolgens tot veel buigen, breken en losraken van onderdelen. Een van de eerste dingen die u moet doen, is alle bouten inspecteren om er zeker van te zijn dat ze goed zijn vastgedraaid met de juiste aanhaalmomenten. Draai vervolgens aan het stuur terwijl u luistert naar eventuele knarsen en weerstand. Het zal een teken zijn van versleten lagers of droge verbindingen. Smeer deze en vervang ze indien nodig. Druk de stangen naar voren en lijn de stangen uit met het voorwiel. Zet het recht als ze niet goed uitgelijnd zijn en zet het stuur recht als er een valt. Houd het stuur bij uw knieën vast en probeer de stuurpen te forceren om te draaien. Het draaien van de stuurpen mag niet gebeuren nadat er een aanzienlijke hoeveelheid kracht op is uitgeoefend. Controleer de slijtage van de handgreeprubbers en vervang deze als deze versleten zijn.  

Remsysteem

Begin met de remhendels en zorg ervoor dat deze goed vastzitten en dat de bedrading op geen enkel punt is gerafeld. Ze moeten ook zonder veel moeite bewegen, wat betekent dat de draaipunten waar nodig moeten worden geolied. Volg de remleidingen door de buis of bevestigingen aan het systeem. Draai tijdens het remmen de wielen afzonderlijk om te zien of ze vanzelf stoppen. Doe hetzelfde terwijl u op de fiets zit terwijl u de noodstops gebruikt. De fiets moet bij volledig remmen tot stilstand kunnen komen zonder te slippen. Zorg ervoor dat de remblokken goed zijn afgesteld, zodat ze vrij van de velg zijn als er niet wordt geremd en volledig contact maken als er op verschillende niveaus wordt geremd. Vervang versleten remblokken dienovereenkomstig.

Kader en zitting

Het frame van de fiets neemt veel kracht op tijdens het bergafwaarts of bergopwaarts rijden. Het neemt ook de impact van het lichaam en het gewicht over. Inspecteer elke verbinding die aan elkaar is gelast of geschroefd. Zorg ervoor dat de bouten op hun plaats zitten door gebruik te maken van een momentsleutel met de juiste instellingen. De fittingen mogen ook op geen enkele manier worden afgebroken. Slijtage van verf op deze punten is een indicatie dat de gewrichten beginnen te verzwakken. Is het frame door een professional gecontroleerd op zwakke punten en is het onderdeel voor de zekerheid opnieuw gelast? Het frame moet ook goed uitgelijnd zijn, en dit is gemakkelijk te zien als je de uitlijning van het voor- en achterwiel vergelijkt. Controleer de veren van de stoel en de stof of het materiaal waarmee deze is bedekt. Zorg ervoor dat de positie tijdens het rijden niet heen en weer schommelt, ongeacht de hoeveelheid kracht die erop wordt uitgeoefend. Vervang de bouten en moeren als dit het geval is.

Wielen en banden

Defecte wielen en banden zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van ongelukken als het gaat om fietsen. Deze worden gerepareerd, maar het is het beste als u de tijd neemt om ze te vervangen. Patches op wielen zijn nooit zo goed als een geheel nieuwe band. Controleer de slijtage van de schroefdraad en vervang de band als de slijtage meer dan 20% van de band bedraagt. De wielen moeten goed uitgelijnd zijn, en dit kan gedaan worden door het wiel te verwijderen en op een uitlijnmachine te draaien. Eventuele wiebel- of kegelbewegingen moeten worden gecorrigeerd om ongelukken in de toekomst te voorkomen. Inspecteer de spaken om er zeker van te zijn dat er geen verbogen of gebroken zijn langs het hele wiel. Vervang verbogen of kapotte exemplaren en als het wiel te beschadigd, afgebroken of versleten is, vervang het dan.

Oponthoud

Controleer uw ophangingen op bloedingen en de rongen op krassen. Overmatig olieverlies, zoals zichtbaar op de bouten, moet worden gecontroleerd en indien mogelijk gecorrigeerd. Een kleine hoeveelheid is soms normaal, maar moet wel onder toezicht blijven. Stevige ophangingen moeten ook worden getest op verbuigingen of breuken en indien nodig worden vervangen.

Aandrijflijn

De aandrijflijn is het aandrijfmechanisme van de fiets, vanaf de derailleurs, ketting, pedalen en versnellingen enzovoort. Een losse ketting duidt op uitrekking en deze moet worden vervangen om te voorkomen dat de tandwielen gaan slippen. Zorg ervoor dat de derailleur naar behoefte beweegt en afgesteld is als er sprake is van overslaan door de versnellingen. Het is echter het beste dat je zo’n derailleur vervangt. Ook de pedalen moeten een goede grip hebben en geluidloos draaien. Smeer de verbindingen en controleer op versleten onderdelen. De tandwielen mogen op geen enkel moment afgebroken of gebroken zijn en vervangingen zijn beschikbaar voor het geval u zulke grote schade heeft. Het is verstandig dat u investeert in een betrouwbare aandrijflijn, aangezien deze bepaalt hoe moeilijk of gemakkelijk het fietsen zal zijn. De versnellingspook of schakelaar moet snel en efficiënt werken. Pas de kabel aan als er vertragingen zijn totdat u het gewenste effect krijgt.

Accessoires

Controleer de werking van uw accessoires, waaronder elektronica, verlichting en houders. Vervang de batterijen die kapot zijn en vervang de batterijen van de batterijen die leeg zijn of langzamer gaan werken.

Zorg er ten slotte voor dat u uw fiets aan de meest extreme omstandigheden test voordat u er een lange rit mee gaat maken. Tinkel met de onderdelen en pas aan wat je nodig hebt totdat je er het perfecte gevoel voor krijgt.

 

 

 

Voorbeeldblokcitaat

Praesent vestibulum congue tellus at fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis.

Voorbeeldparagraaftekst

Praesent vestibulum congue tellus at fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis nec danos dui. Cras suscipit quam et turpis eleifend vitae malesuada magna congue. Damus id ullamcorper neque. Sed vitae mi a mi pretium aliquet ac sed elitos. Pellentesque nulla eros accumsan quis justo at tincidunt lobortis deli denimes, suspendisse vestibulum lectus in lectus volutpate.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Terug op voorraad melding
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items