Hoe stel ik SRAM Force af?
Als je al een tijdje Shimano of Campagnolo gebruikt, kan de overstap naar SRAM interessant zijn. Niet alleen om te wennen aan het Double Tap-systeem van SRAM, maar ook om hoe je SRAM instelt. We vonden dat het een goed moment zou zijn om je uit te leggen hoe je SRAM Force opzet en de ideeën door te nemen die misschien een beetje onorthodox lijken als je gewend bent aan de andere twee grote groepsetfabrikanten.
SRAM Force Voorderailleur
Ja, de meeste mensen die de SRAM-weg bewandelen, denken erover om voorderailleurs te dumpen, maar als je een YAW-voorderailleur wilt opzetten, kan deze iets kieskeuriger zijn dan een voorderailleur van Shimano of Campag.
Om een SRAM-voorderailleur te monteren, heb je inbussleutels van 4 mm en 2,5 mm nodig. Wat je moet weten als we beginnen, is dat de voorkant van de mech-kooi meer beweegt dan de achterkant van de kooi. De reden hiervoor is dat dit betekent dat we de voormech niet hoeven te trimmen tijdens het rijden, omdat je geen kettingwrijving zou moeten krijgen.
Door dit kooiontwerp is de positie van je voorderailleur nog belangrijker dan bij andere voorderailleurs. De eenvoudigste manier om de positie correct in te stellen, is door uw 4 mm inbussleutel te nemen, de kabelankerbout los te draaien en vervolgens de kabel eruit te halen. Je kunt nu de 4 mm gebruiken om de voorderailleur zelf los te maken.
Wanneer je ketting op de onderste ring zit, wil je dat de kooi op de voorderailleur ongeveer 1-2 mm boven de tanden op de buitenste ring zit.
Uitlijning
Nu hebt u de voorderailleur gepositioneerd; je moet het uitlijnen. U hebt nu uw 2,5 mm inbussleutel nodig. Als je je het bovenstaande herinnert, hebben we de ketting op onze binnenring, maar nu hebben we hem op de grote ring nodig, en we hebben de versnellingskabel losgemaakt.
Dat is oké, neem uw 2,5 mm inbussleutel en begin deze met de klok mee te draaien, terwijl u de pedalen langzaam draait. Je mech zou nu omhoog moeten gaan en de ketting op de buitenste ring moeten nemen. Nu moet je kijken of de witte lijnen op de kooi in één lijn liggen met de tanden op het kettingblad. Als u de positie wilt wijzigen, gebruikt u uw binnenste begrenzingsschroef.
Zodra deze op zijn plaats zit, draait u de buitenste begrenzingsschroef vast totdat deze helemaal naar buiten komt en draait u hem vervolgens een kwart slag terug. Je zou nu een fiets moeten hebben zonder een ketting die doorschiet. Om dit nogmaals te controleren, plaatst u uw ketting op het kleinste tandwiel aan de achterkant en draait u langzaam aan de pedalen, er mag geen wrijving zijn.
Kabeltijd
Sluit nu uw kabel opnieuw aan, deze hoeft niet strak te worden aangeleerd. Gebruik je shifter en schakel terug naar de binnenring. Er gebeurt niets omdat je de binnenste begrenzingsschroef nog hebt afgesteld op de buitenring. Draai langzaam aan de pedalen terwijl u de binnenste begrenzingsschroef losdraait. De ketting zal naar beneden vallen, als dat gebeurt, stop dan met het afstellen van de binnenste begrenzingsschroef.
Verplaats nu uw ketting naar het grootste achterste tandwiel. Begin langzaam aan de pedalen te draaien en draai de begrenzingsschroef terug totdat de ketting niet langer over de binnenplaat van uw voorste mech schuurt. Als je wat meer kabelspanning nodig hebt om dit af te ronden, gebruik dan de stelschroeven en stel de spanning nauwkeurig af.
SRAM Force achterderailleur
Zoals je al kunt zien, was het afstellen van je voorderailleur niet zo moeilijk, en als je de tijd neemt en niets overhaast, kan hetzelfde gezegd worden over het afstellen van je achterderailleur.
U hebt een punttang, een inbussleutel van 5 mm en een kruiskopschroevendraaier nr. 2 nodig.
Het eerste deel van de instelling is de H-schroef; als je niet weet welke het is, zou het degene onder de e van Force op de achterderailleur moeten zijn. Ten eerste wil je de H-schroef tot het strakste punt vastdraaien; draai hem niet te vast en forceer hem niet.
Draai nu de begrenzingsschroef terug totdat het derailleurtandwiel direct onder uw kleinste tandwiel op de cassette zit. Wanneer uw tandwiel hier is, draait u de begrenzingsschroef een halve slag. Trap nu langzaam op de fiets en luister of er overmatig geluid uit de ketting komt. Als er geen of heel weinig geluid is, draait u de schroef vast totdat deze het tweede tandwiel raakt. Hierdoor ontstaat een wrijvend geluid. Draai de begrenzingsschroef een kwartslag terug totdat het geluid verdwijnt. Gefeliciteerd, de H-schroef is nu ingesteld.
Voordat we naar de volgende stap gaan, geef je de stelschroef een paar slagen tegen de klok in.
Geïndexeerd worden
Indexeren is het onderdeel dat angst zaait in het hart van mensen die voor het eerst hun uitrusting inrichten, maar er is niets om bang voor te zijn. Het idee achter het indexeren van je versnellingen is om de geleiderol onder elk van de tandwielen te plaatsen. Dit betekent dat uw achterderailleur bij elke schakeling precies op de juiste plaats staat om u de beste prestaties te leveren. Het is de moeite waard om te weten dat er voor deze klus meer dan één correcte looppositie zal zijn.
Je wilt dat je ketting zich op de buitenste voorring bevindt terwijl we dit proces doorlopen.
Je moet nog steeds je ketting op het kleinste achterste tandwiel hebben, schakel naar het tweede tandwiel. Als je op de shifter drukt, maakt de ketting de sprong niet. Klik terug naar beneden. Draai vervolgens de stelmoer een volledige slag tegen de klok in.
Probeer opnieuw te veranderen; je herhaalt dit proces totdat de ketting de sprong soepel maakt. Als je hiervoor een groot deel van de stelschroef hebt afgewikkeld, schakel dan terug naar het kleine tandwiel. Draai vervolgens de stelmoer weer vast, draai de kabelankerbout los en gebruik de punttang om nog wat kabel erdoor te trekken, draai de bout weer vast. Het enige dat u doet, is de speling wegnemen, niet gek worden door aan de kabel te trekken.
Probeer nu nog een keer te schakelen, als je 2 tandwielen verspringt, schakel dan terug naar beneden en draai de tonafsteller weer 1 volledige slag tegen de klok in. Schakel één versnelling omhoog en je zou op het tweede tandwiel moeten zitten. Nu kunnen we beginnen met het inbellen van je versnellingen.
Draai de stelschroef naar buiten totdat de ketting over het volgende tandwiel begint te wrijven. Blijf trappen op de fiets en draai de stelschroef langzaam rechtsom totdat het geluid verdwijnt. U moet dit proces voor elk tandwiel op de cassette herhalen. Dit kan tijdrovend zijn, maar overhaast het niet. Elke keer dat u overmatig geluid hoort, draait u de stelschroef een kwartslag met de klok mee.
Mogelijk moet u de cassette herhaaldelijk op en neer bewegen om dit te laten werken. Je wilt dit ook niet doen op het grootste tandwiel. Zodra dit is ingesteld, is het tijd om de L-schroef in te stellen.
De L-schroef
Nogmaals, je wilt de L-schroef tot het strakste punt vastdraaien. Als u dit doet, voorkomt u dat de ketting van het grootste tandwiel in het wiel valt. Schakel naar de binnenste voorring en het op één na grootste achtertandwiel. Probeer naar het grootste achtertandwiel te schakelen. De kans is groot dat dit niet zal gebeuren omdat de L-schroef dan te strak zit.
De andere dingen die kunnen gebeuren, zijn dat de ketting langzaam omhoog gaat of overmatig geluid maakt als hij op het tandwiel staat. Deze betekenen ook dat de L-schroef te strak zit. Als het zonder problemen verandert, zit de L-schroef niet te strak. Als u gemakkelijk kunt wisselen, laat u de ketting in een tandwiel vallen en draait u de L-schroef iets verder vast.
Zodra je een strakke L-schroef hebt, kunnen we deze instellen. U wilt de schroef een kwart slag losdraaien totdat u gemakkelijk naar het grootste tandwiel kunt schakelen. Er mag geen overmatig geluid zijn en de verschuiving moet helder zijn. Op dit punt is de L-schroef ingesteld.
De B-schroef
Nu hoef je alleen nog maar de B-schroef in te stellen. De B-schroef is de Body Angle-schroef, en deze bepaalt de afstand tussen de geleidepoelie en de cassettetandwielen.
Om deze schroef in te stellen, moet je op je binnenste voorring en het grootste achtertandwiel zitten. De ideale opening zal ongeveer 5-6 mm zijn, maar u hoeft geen speciaal meetgereedschap te gebruiken; uw ogen gebruiken zou voldoende moeten zijn.
Als je door de versnellingen trapt en de schakelingen allemaal soepel en scherp verlopen, heb je hoogstwaarschijnlijk al de juiste afstand. Als u de geleidepoelie naar binnen moet brengen, draait u de B-schroef vast. Als u de opening wilt vergroten, draait u schroef B los. Als het erop lijkt dat u grote veranderingen moet aanbrengen met uw B-schroef, dan heeft u een fout gemaakt bij het instellen van uw versnellingen en kunt u beter opnieuw beginnen.
Zodra de kloof er goed uitziet, heb je je SRAM Force-opstelling met succes afgestemd en kun je de weg op.