Het verschil tussen FL- en Aero-schijfwielen
2018 was een uitstekend jaar voor onze FL-schijfremreeks, en 2019 lijkt een uitstekend jaar te worden voor onze Aero-schijfremreeks. Onze nieuwe serie Aero-schijfremwielen van koolstofvezel bouwt voort op het succes van onze FL-serie. Om een populair gezegde te parafraseren, staat ons Aero-assortiment op de schouders van reuzen.
Om te begrijpen waarom 2019 helemaal in het teken zal staan van onze Aero-wielsets, moet je weten waarom ons FL-assortiment zo populair en geliefd was. Als u ons FL-assortiment wielen kent, kunt u de verfijnde kwaliteiten van ons Aero-assortiment echt begrijpen.
Snelle en lichte koolstofvezelwielen
De beste plaats om te beginnen met ons FL-wiel is hun naam. FL staat voor Snel en Licht. We hadden een tijdje kunnen besteden aan het bedenken van een coole naam. Vervolgens hebben we coole stickers ontworpen om je aandacht te trekken, maar dat hebben we niet gedaan, en de reden dat we dat niet hebben gedaan is simpel.
Je zou veel meer voor onze wielen hebben betaald als we dat hadden gedaan en nog belangrijker: deze wielen zijn zo goed dat ze zichzelf verkopen. We hebben geen chique marketingafdeling nodig met mensen die de musthaves van dit seizoen dragen en elkaar facetimen. We hebben liever dat ingenieurs producten ontwerpen, alle hype missen, en je gewoon de voordeligste koolstofvezelwielen verkopen die je over de hele wereld kunt vinden. Wij willen geen geld verspillen aan marketing.
Dat klinkt misschien als een grote opschepper, maar als je ziet hoe boordevol functionaliteit onze FL-wielen zijn, zul je begrijpen waarom we die opschepperij hebben gemaakt. Om te beginnen bouwen we onze FL-wielen met behulp van de beste Toray T700 koolstofvezel. We hebben niet een of andere generieke koolstofvezel gebruikt en er vervolgens een naam aan gegeven die je niet begrijpt om je te laten denken dat het beter is dan het is.
Toray koolstofvezelconstructie
We hebben Toray koolstofvezel gebruikt, 's werelds grootste producent van hoogwaardige koolstofvezel. We hebben u zelfs verteld welke kwaliteit we gebruiken. U kunt online alles vinden wat u wilt over T700 . Het zou een uitstekend medicijn zijn tegen slapeloosheid als u zich verdiept in de technologie achter T700 koolstofvezel, maar laten we u één ding vertellen over T700, het is een fantastisch materiaal voor het bouwen van wielen.
Met het T700 koolstofvezeldoek kunnen we sterkte inbouwen waar een velg dat nodig heeft. Het stelt ons in staat om stijfheid in te bouwen. Het doet dit allemaal terwijl het nog steeds ongelooflijk licht is. Onze FL40 schijfwielset weegt slechts 1555 g, dat is vrij licht voor een aerodynamische schijfremwielset.
Zoals we al zeiden, hebben we ingebouwde kracht in deze lichtgewicht wielset. Wij zijn van mening dat we een sterke en betrouwbare wielset hebben gebouwd en daarom bieden wij u een twee jaar garantie op alle wielen uit de FL-serie. Onze garantie is twee keer zo lang als die van veel andere wielfabrikanten, en dit komt omdat we ons product hebben getest en er hard aan hebben gewerkt om het zo betrouwbaar te maken als u zou willen.
We weten ook dat je wielen stijf moeten zijn. Een wiel dat niet stijf is, zal buigen en tegen uw frame of remblokken schuren als u de kracht uitschakelt. Dat is een probleem waarvan wij niet willen dat u dat krijgt. Hoe kunnen we onze wielen ‘Snel’ noemen als ze je afremmen wanneer je accelereert? Dat kunnen we op geen enkele manier doen, dus we hebben ze nodig om stijf te zijn en standvastig te blijven om jullie op de weg voort te stuwen.
Tubeless schijfwielen
Het probleem met stijve wielstellen is echter dat ze soms ten onrechte oncomfortabel worden genoemd. We besloten dat we daar iets aan konden doen. We hebben onze carbonvelg zo ontworpen dat deze tubeless compatibel is. Tubeless is veel meer dan alleen een actueel modewoord in de fietsindustrie.
Hiermee kunt u de spanning in uw banden verlagen. Vroeger betekende een lagere druk dat je lekke banden kreeg of lekke banden kreeg, maar als je tubeless gaat, zijn dat nachtmerries uit het verleden. Wanneer u de bandenspanning verlaagt, vervormt uw band zich naar de weg. Het zal u helpen te beschermen tegen de gevolgen van geratel op de weg. Het lijkt misschien een kleinigheid, maar dit zal je helpen langer in het zadel te blijven zitten, meer tijd in het zadel zou je een betere ruiter moeten maken.
De lagere druk en bredere banden werken ook prima met schijfremmen. Ze zorgen ervoor dat uw remmen beter bijten. Je hebt een beter contactvlak met de grond als je bredere banden gebruikt bij een lagere druk. Dit werkt samen met de remmen om ervoor te zorgen dat je een dunne band niet overmeestert. Deze wielen zijn dus niet alleen snel bij het accelereren, maar ze zijn ook snel bij het vertragen.
Bredere Carbon Rim-technologie
Omdat we tubeless gingen rijden, was het ook logisch om onze carbon FL-velgen te verbreden. Door onze velgen breder te maken, kunnen we bredere banden gebruiken. Bredere banden van ongeveer 25 of 26 mm werken goed met onze velgen om de lucht rond uw wielen te geleiden. Dit maakt onze FL-wielen buitengewoon aerodynamisch.
De bredere vorm past bij onze stompe profielvelg. De bredere vorm en het stompe profiel werken samen om te voorkomen dat de lucht turbulent wordt tussen je wiel en de vork of het frame, waardoor de weg wordt geëffend om je pad naar glorie te banen. Vroeger dachten we allemaal dat dunne, scherpe wielen ons sneller maakten, maar het bleek dat we ongelijk hadden.
De vorm van onze velgen zorgt er ook voor dat je het gevoel hebt dat je fiets superstabiel is. Wanneer je voor het eerst een set wielen uit de FL-serie op je fiets zet, heb je het gevoel alsof je op rails door de bochten gaat. Het stabiele gevoel van onze wielen zorgt ervoor dat u sneller kunt gaan, omdat u de volledige controle over uw fiets voelt.
Novatec Fietsnaven
Zoals u kunt zien is onze FL-serie in veel opzichten een winnaar, en we zijn nog niet klaar. We voorzien elk FL-wiel van een set Novatec schijfrem afgedichte lagernaven. We hebben Novatec gebruikt omdat ze geweldig zijn in het bouwen van hubs van nauwkeurige kwaliteit tegen een zeer betaalbare prijs. Ze gebruiken een traditioneel rotorpatroon met 6 bouten, maar ze maken ook naven in alle asvariaties, zodat ze op elk type weg-, grind- of cyclocrossfiets met schijfremmen passen. Je hebt ze waarschijnlijk zelfs op merkwielen gezien, alleen met een andere sticker.
Om de Novatec schijfremnaven met onze koolstofvezel velgen te verbinden, hebben we Sapim CX-Ray spaken gebruikt. We hebben eeuwenlang verschillende spaken getest en uitgeprobeerd. We wilden geen lichtgewicht spaken die buigden of stijve spaken die zwaar waren. Uiteindelijk kwamen we erachter dat we dankzij de legendarische Sapim CX-Ray-spaken een lichtgewicht en stijve set wielen konden bouwen.
UCI Wielcertificering
Vervolgens hebben we onze wielen uit de FL-serie naar de UCI gestuurd. De UCI testte en controleerde ze en kende ze een UCI-certificering toe. UCI-certificering betekent dat met onze FL-wielen op het hoogste wielerniveau kan worden gereden. We zijn van mening dat we u UCI-gecertificeerde wielen aanbieden tegen een prijs die niemand anders kan evenaren.
Nadat je alle voordelen en kwaliteiten van onze wielen uit de FL-serie hebt gelezen, kun je zien waarom ze in 2018 zo populair waren. Ze legden de lat bijna te hoog om te verslaan. We hebben onze ingenieurs echter de opdracht gegeven om ze te verslaan.
De nieuwe aerodynamische wielset
Nadat ze waren gestopt met huilen over hoe moeilijk deze taak zou worden, gingen ze verder met het verslaan van de FL-serie en de nieuwe Aero-schijfserie voor 2019 was geboren. Het belangrijkste nieuws met de carbonvezel Aero40 schijfwielset is dat we erin geslaagd zijn om 200 g per wielset te besparen. De FL40 weegt 1555 g en onze nieuwe Aero weegt 1355 g.
Dat is een aanzienlijke besparing, bedenk eens hoe snel je nu heuvels op kunt sprinten. Hoe hebben onze ingenieurs dit gewicht dan kunnen besparen? De eerste plaats waar ze naar keken om gewicht te besparen was met de FL koolstofvezelvelg. We wisten dat we dezelfde wenselijke sterkte, stijfheid, aero-efficiëntie en tubeless compatibiliteit moesten behouden, maar we zouden de velg graag iets lichter willen hebben.
Nieuwe koolstofvezel lay-up
We hebben verschillende modellen doorgenomen en getest met een nieuwe lay-out van de Toray T700. We houden van het spul, maar om lichter te zijn, zouden we een beetje stijfheid of een beetje kracht verliezen. We moesten toen naar ander koolstofvezeldoekmateriaal kijken.
We gingen terug naar Toray en begonnen hun bereik te doorzoeken. We probeerden verschillende ideeën uit, zagen wat werkte, zagen wat niet werkte en uiteindelijk kwamen we op het idee om Toray's T700- en T800-koolstofvezels met elkaar te mengen. T800 is de koolstofvezel die je in vliegtuigen aantreft, dus we vonden dat het alleen maar passend was om het te gebruiken om je over de weg te laten vliegen.
Door de twee verschillende soorten koolstofvezeldoek te gebruiken, konden onze ingenieurs een nieuwe lay-out bedenken die nog steeds alle geweldige FL-kwaliteiten bevatte, maar wat gewicht had verloren. De nieuwe velg was nog steeds net zo stijf, net zo sterk, net aerodynamica, en zou nog steeds onder onze twee jaar garantie vallen, hij was nu gewoon lichter. Wie wil er nu geen lichtere racefiets?
Nieuwe Novatec Fietsnaven
Onze engineers waren daar echter nog niet klaar mee. Onze wielen uit de FL-serie gebruikten 28 spaaks afgedichte lagers van Novatec-naven voor en achter. Onze ingenieurs waren van mening dat ze onze nieuwe Aero-velg konden optimaliseren om 24 spaken voor en achter te gebruiken, mooi Novatec doet een 24-spaaks schijfremnaaf. De 24-spaaksnaven zijn verkrijgbaar met 6-bouts of Centrelock-rotorpatroon.
Door in totaal acht spaken te verliezen, hadden we het gewicht van de wielen verder kunnen verminderen, maar dankzij onze nieuwe mix van Toray T700 en T800 verloren we niets van de FL-kwaliteiten in onze Aero-serie. Onze ingenieurs begonnen ook het gevoel te krijgen dat het nuttig zou kunnen zijn om voor onze nieuwe wielset straight pull-spaken in plaats van J-bend-spaken te proberen.
Rechte spaken
Maak je geen zorgen, we gebruiken nog steeds de legendarische Sapim CX-Ray spaken alleen in straight-pull in plaats van J-bochtstijl. Waarom dan die verandering hoor ik je vragen? J-bend spaken worden J-bend spaken genoemd omdat ze op een “J” lijken. De bocht aan de onderkant kun je soms als een zwak punt beschouwen, als je spaak gaat breken, dan gaat hij daar knappen.
Het ontbreken van de 90° bocht aan de onderkant van een spaak betekent dat uw nieuwe Aero schijfwielset dan duurzamer is. We willen allemaal lichtgewicht, duurzame schijfwielen. Gelukkig hebben we hier nog een gelijkenis met de FL-serie toegevoegd. We hebben onze nieuwe Aero-schijfserie zeer betaalbaar gehouden.
Onze nieuwe Aero-schijfwielset kost echter iets meer dan de FL-serie. Dat mag u echter niet afschrikken, want het kopen van een merkwiel van vergelijkbare kwaliteit zou u ongeveer 3x zoveel kosten als wij voor onze wielen vragen. Geloof ons, onze Aero-schijfwielen van koolstofvezel zullen dit jaar enorm worden.
Als je tot nu toe hebt gelezen en alle inhoud hebt doorgenomen, goed gedaan. Als je er doorheen hebt gescrolld, kijk dan gewoon in de onderstaande tabel voor een kort overzicht van het verschil tussen de FL-schijf en de nieuwe, lichtere Aero-schijfwielstellen.
Aero schijf | F&L-schijf | |||||
Materialen | Toray T700 & T800 | Toray T700 | ||||
Middelpunt | Novatec D411SB/D412SB Rechte treknaaf |
Novatec D791SB/D792SB J-Bend-naaf |
||||
Spaken | Sapim CX-Ray 24/24 Gaten |
Sapim CX-Ray 28/28 Gaten |
Zoals je dan kunt zien, lijken de veranderingen allemaal heel eenvoudig, maar ze hebben een aanzienlijk gewichtsverschil gemaakt voor schijfwielen. Onze Aero-schijfserie is lichter dan onze FL-serie, die lichter is dan veel grote merken koolstofvezel schijfremwielen. Wielen waar ze je veel meer geld voor vragen.
Maak van 2019 het jaar waarin u uw fiets trakteert op een mooie set lichtgewicht schijfwielen die hij verdient.