POMPEN, KLEPPEN EN BANDEN; ALLES WAT U MOET WETEN OVER HET OPBLAZEN VAN BANDEN
Het oppompen van de banden van uw fiets is een essentiële vaardigheid. Net als bij andere vaardigheden heb je iemand nodig die je laat zien hoe; anders weet je niet hoe. Voor onze lezers die niet weten hoe (banden oppompen), hoeft u zich geen zorgen te maken. Voor onze meer ervaren lezers zijn er in dit artikel tal van leuke feiten te leren.
Opblaasbare banden
Vroeger waren wielen stevig en omvangrijk. Als verbetering werden luchtbanden uitgevonden voor comfortabel rijden. De lucht in de buizen fungeert als een kussen en absorbeert het grootste deel van de schokken die door ruw terrein worden veroorzaakt. De treden op de rubberen banden zorgen voor de nodige tractie en grip; een kenmerk dat afwezig is in houten en metalen wielen.
Het oppompen van uw luchtbanden is een snelle klus die de prestaties en het rijplezier van uw fiets verbetert. Voordat u uw pomp pakt, moet u wat basiskennis opdoen over luchtdruk en kleptypes. Als u met een lage bandenspanning rijdt, worden uw binnenbanden blootgesteld aan het risico op lekke banden door slangenbeten.
Bandenspanning
Rijden op banden met een te hoge of te lage bandenspanning is potentieel gevaarlijk. De bandenspanning heeft ook invloed op het rijgedrag en de prestaties van de fiets. Als u met een lage bandenspanning rijdt, wordt uw fiets blootgesteld aan lekrijden. Een lage bandenspanning is niet voldoende om de velg van het grondoppervlak te dempen. Wanneer je over hobbels, scherpe randen en kuilen rolt, drukken de velgklemmen tegen de buizen; gaten snijden op de contactpunten. Dit type lekke band staat bekend als de snakebite-punctie. De meeste lekke banden door een slangenbeet zijn zo ernstig dat u de gescheurde slang mogelijk volledig moet vervangen.
Rijden met een lage bandenspanning kan de integriteit van de velg aantasten en deuken of scheuren veroorzaken. Een fiets met een lage bandenspanning voelt langzaam en traag aan. Er wordt veel energie verspild. Een hoge bandenspanning oefent spanning uit op de band, spreidt het loopvlak uit en vermindert de grip. Gespannen banden zijn gevoeliger voor lekke banden door scherpe voorwerpen. Het overbelasten van uw banden met lucht kan ook leiden tot vermoeidheid van de banden en bijgevolg tot defecten.
Veelvoorkomende soorten ventielen in fietsen
De klep is het portaal waardoor lucht in de buizen kan komen. Het voorkomt ook dat er lucht uit de buizen ontsnapt. Kennis van ventielen is essentieel om de vaardigheid van het oppompen van banden te leren.
- Schrader-ventiel: Het Schrader-ventiel is vergelijkbaar met het soort ventiel dat in autobanden wordt aangetroffen en is voorzien van een veer die het ventiel automatisch opent en sluit. De Schrader-klep heeft een stofkap die de klep vrijwel luchtdicht afsluit. Deze dop fungeert als back-upafdichting voor het geval er lucht uit de klep lekt.
- Presta-ventiel: Dit ventiel is oorspronkelijk ontworpen voor racefietsen. Het is een slanke en smalle klep. Tegenwoordig kun je Presta-ventielen tegenkomen in mountainbikes en hybrides. Om een Presta-ventiel leeg te laten lopen, moet u de borgmoer losdraaien. Deze ventielen worden geleverd met een borgring die het ventiel tegen de velg houdt en een stofkap die het ventiel beschermt tegen vuil.
- Het Dunlop- of Woods-ventiel: Dit ventiel heeft hetzelfde type pompfitting als een Presta-ventiel en een vergelijkbare basisdiameter als het Schrader-ventiel
- Tubeless ventiel: Ze delen de gelijkenis met Presta-ventielen, behalve dat ze rechtstreeks aan de velg zijn bevestigd.
Van links naar rechts: Schraderventiel, Prestaventiel en Dunlop/Woodsventiel
Soorten fietspompen
Een pomp pompt de banden op met een reeks neerwaartse bewegingen. Bij elke neerwaartse slag ontgrendelt de lucht de druk, ontgrendelt de klep aan het begin van elke neerwaartse slag en vergrendelt deze aan het einde van de neerwaartse slag. Soorten fietspompen zijn onder meer baanpompen, minipompen en CO2-inflators. Fietspompen doen hetzelfde werk; anderen zijn slanker dan anderen. Andere pompen worden geleverd met hulpstukken zoals drukmeters, terwijl andere pompen geen slangen hebben. Uw keuze hangt af van uw smaak.
Hoe pomp je een fietsband op?
Schroef eerst de stofkap van de klep los en verwijder deze. Controleer vervolgens of er zichtbaar vuil op de klep zit. Bij Presta-ventielen draait u de borgmoer los voordat u een pompadapter bevestigt. Reinig indien nodig de klep, bevestig vervolgens de slang van de pomp aan de klep, druk hem erop en vergrendel hem. Bij Presta-ventielen kan de borgring op het geheel u helpen het ventiel op de pomp vast te zetten.
Probeer een paar neerwaartse bewegingen om er zeker van te zijn dat het opzetstuk luchtdicht is. Een luchtdichte verbinding klinkt als een zacht gesis. Als het gesis luid is, koppelt u de klep los van de pomp en bevestigt u deze opnieuw. Wat je ook doet, wees zachtaardig. Kleppen zijn erg kwetsbaar. Een kapot ventiel kan betekenen dat u een nieuwe binnenband of een nieuwe tubeless band moet kopen.
Begin met pompen met volledige slagen terwijl je de band vult. Duw de lucht totdat je hem vult en beweegt in de buizen. Gebruik bij baanpompen uw lichaamsgewicht om lucht in de band te duwen. Deze techniek bespaart je veel energie.
Wanneer moet u stoppen met pompen? Wat is de juiste bandenspanning voor een fiets? De bandenspanning is afhankelijk van het type band. Een bredere band vereist minder druk dan dunnere equivalenten. Een mountainbikeband heeft ongeveer 25 PSI nodig, terwijl een racefiets tussen de 85 en 110 PSI nodig heeft. Raadpleeg voor nauwkeurigheid de gegevens op de zijkant van de band voor de juiste bandenspanningsvereisten.
Het oppompen van een racefietsband
Als uw pomp geen manometer heeft, kunt u uw duimen gebruiken; het is niet nauwkeurig, maar het werkt. Druk met uw duim op de zijwanden van de band om de spanning te controleren. Bij een racefiets mag je niet in de band kunnen drukken, bij een mountainbikeband moet je ongeveer een centimeter kunnen duwen.
Bandenspanning controleren zonder meter
Wanneer u klaar bent met het oppompen van de band, verwijdert u snel de pomp van het ventiel. Het kan zijn dat u wat lucht hoort ontsnappen, wat normaal is. Dit is de lucht die in de slang wordt samengeperst en niet uit de band. Schroef de stofkap terug en je bent klaar.
Hoe betrouwbaar kleppen ook zijn, ze zijn niet perfect. Na verloop van tijd kan er lucht uit de klep lekken of kunt u last krijgen van kleine lekke banden. Controleer vóór elke rit de spanning van uw banden met uw duimen.