Skip to content

Language

Currency

Wielen

LEKREPARATIE

by Rita Müller 19 Mar 2019 0 Comments

Het grootste nadeel van opblaasbare banden is het ongemak van lekke banden. Niemand plant lekke banden; Daarom moet een fietser leren hoe hij een lekke band kan repareren. In eerste instantie kan deze essentiële vaardigheid een lastige taak lijken, maar na het lezen van dit artikel zul je de nodige kennis opdoen om de vaardigheid onder de knie te krijgen.

Lekke banden zijn het gevolg van schade aan de binnenbanden. Scherpe voorwerpen zoals spijkers, gebroken glas en scherpe voorwerpen zoals doornen en puntige stenen zijn de meest voorkomende oorzaken van lekke banden. Er zijn twee soorten lekke fietsbanden; punt lekke banden en slangenbeet lekke banden. Puntpuncties verschijnen als gaatjes op de buis. Een lekke band wordt veroorzaakt door scherpe, puntige voorwerpen zoals spijkers, punaises, spelden of andere scherpe voorwerpen. Soms kan het moeilijk zijn om een ​​puntpunctie op te merken, omdat er geleidelijk lucht uit de slang sijpelt.

Snakebite-lekke banden worden ook wel pinch-puncties genoemd. Wanneer u met onvoldoende druk in een kuil rijdt of over een steen op een band rijdt, wordt de band samengedrukt, waardoor de binnenband contact maakt met de band en de velg. Wanneer de velg de binnenband beknelt, scheurt deze de binnenband op de twee contactpunten, vandaar de naam; slangenbeet lekke banden. In de meeste gevallen zijn lekke banden door slangenbeten ernstig en moeilijk te repareren. Het wordt aanbevolen dat u een nieuwe binnenband aanschaft ter vervanging van een lekke band. Door op de juiste bandenspanning te rijden, kun je lekke banden door een slangenbeet voorkomen.

Benodigd gereedschap voor het repareren van een lekke band

Een goede bandenreparatieset moet de volgende items bevatten:



 

 

        ◦ Bandenlichters

        ◦ Schuurpapier

        ◦ Patches

        ◦ Lijm

        ◦ Een fietspomp

 

 

 

 

HOE EEN LEUK IN EEN BINNENBAND TE REPAREREN

  1. Verwijder de binnenband

Maak het lekke wiel los van de vork. Als er een aanzienlijke hoeveelheid lucht in de binnenband zit, laat u de band leeglopen door het ventiel los te draaien. Gebruik twee bandenlichters om de binnenband te verwijderen en bloot te leggen. Het enige wat u hoeft te doen is de band aan één kant van het wiel van de velg los te maken. Trek de binnenband eruit, maar laat het ventiel op zijn plaats zitten.

 

 

  1.    Vind de lekke band

Om het gat in de binnenband te vinden, moet u de lekke band oppompen met uw pomp. Luister aandachtig naar geluiden langs het oppervlak van de buis. Lekke banden manifesteren zich in verschillende graden en maten. Kleine gaatjes produceren geen geluid, en het kan zijn dat u de opgeblazen slang in een bak met water moet dompelen om het lek te lokaliseren. Controleer op luchtbellen. Markeer het lek met een stift of krijt.

  1.    De oorzaak van het lek vinden

In stap 2 hierboven hebben we de buis niet volledig verwijderd. De reden hiervoor is dat we de oorzaak van de lekke band kunnen achterhalen. Nu u de locatie van het lek kent, lijnt u de binnenband uit langs de velg. Controleer het gedeelte van de band dat samenvalt met het gat op scherpe voorwerpen die mogelijk nog in het binnenoppervlak van de band steken. Verwijder het scherpe voorwerp (als je er een hebt gevonden).

  1.    Lijm aanbrengen

U kent de locatie van het lek, de volgende stap zou zijn om het lek te dichten. Als uw buis stoffig of vuil is, wilt u eerst het gebied rond het gat wassen. Water en vuil verstoren de kleefeigenschappen van de pleister; daarom moet het oppervlak dat gemarkeerd is voor patchen schoon en droog zijn. Droog het gemarkeerde gebied en breng de lijm aan. Gebruik het schuurpapier om het oppervlak rond het lek te wrijven. Dit zorgt ervoor dat de pleister zich aan de tube hecht. Hoe weet je hoeveel lijm je moet aanbrengen? Bandenpleisters zijn er in verschillende maten. Pinch-puncties vereisen grotere pleisters dan punt-puncties. De grootte van het lek bepaalt de grootte van de pleister. Het lijmoppervlak moet minimaal het gebied van de pleister bedekken. U kunt de lijm over een groter gebied verspreiden om veilig te blijven. Wacht, afhankelijk van de instructies op de verpakking van de lijm, tot deze droog is. Meestal duurt het 1-5 minuten.

 

5. Oplappen

     Haal de pleister voorzichtig uit de folieverpakking.   Plaats de pleister voorzichtig over het gat. Druk de pleister stevig op het buisje met uw vinger of een stomp en hard voorwerp. Dit helpt bij het elimineren van eventuele lucht die tussen de pleister en de slang zit. Geef de pleister een paar minuten de tijd om aan het oppervlak van de tube te blijven plakken. Verwijder voorzichtig de plastic verpakking van de pleister. U kunt de band oppompen en uw nieuw gerepareerde binnenband door een bak met water voeren. Zo kunt u controleren of de pleister goed blijft zitten en of u nieuwe lekke banden heeft opgelopen tijdens het repareren van uw binnenband.

     

     

    1.    Monteer uw band

    Laat je binnenband leeglopen en stop hem in je wiel; over de velg, onder de band. Wanneer u de binnenband installeert, begint u met het plaatsen van het ventiel op zijn plaats en werkt u vervolgens rond de velg. Steek uw band voorzichtig in de clinchers van de velg totdat het fysiek onmogelijk is om verder te gaan. Gebruik de bandenlichters om het resterende deel van de band in de clinchers te laten vallen.

     

    Niemand plant een lekke band. Tijdens een aangename middagwandeling kunt u een lekke band krijgen. Je bent ver weg van huis en je gereedschap; wat doe je? U kunt platte schroevendraaiers of koevoeten met platte uiteinden gebruiken als vervanging voor bandenlichters. Idealiter zou je rond moeten rijden met wat pleisters; maar wat gebeurt er als u uw pleisters niet heeft? U kunt een knoop rond het lekke oppervlak van de buis leggen. Dit is niet veilig, maar het bespaart u tijd totdat u toegang krijgt tot uw gereedschap.

     

     

     

     

     

     

     

    Opblaasbare banden zijn goedkoper dan tubeless alternatieven. Als gevolg van het besparen van geld moet u ermee leven dat uw banden lek kunnen raken. Je krijgt misschien nooit immuniteit, maar je kunt de kans op een lekke band verkleinen door met de juiste bandenspanning te rijden, kuilen te vermijden en op een schone weg te rijden.

    Verkrijg de vaardigheden, blijf veilig en geniet van uw rit.  

     

    Voorbeeldblokcitaat

    Praesent vestibulum congue tellus at fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis.

    Voorbeeldparagraaftekst

    Praesent vestibulum congue tellus at fringilla. Curabitur vitae semper sem, eu convallis est. Cras felis nunc commodo eu convallis vitae interdum non nisl. Maecenas ac est sit amet augue pharetra convallis nec danos dui. Cras suscipit quam et turpis eleifend vitae malesuada magna congue. Damus id ullamcorper neque. Sed vitae mi a mi pretium aliquet ac sed elitos. Pellentesque nulla eros accumsan quis justo at tincidunt lobortis deli denimes, suspendisse vestibulum lectus in lectus volutpate.
    Prev Post
    Next Post

    Leave a comment

    Please note, comments need to be approved before they are published.

    Thanks for subscribing!

    This email has been registered!

    Shop the look

    Choose Options

    Recently Viewed

    Edit Option
    Terug op voorraad melding
    this is just a warning
    Login
    Shopping Cart
    0 items