Wil ik 6-bouts- of Centrelock-remmen?
Als u nadenkt over nieuwe fietswielen, naven of schijfremmen, bent u wellicht de termen 6-gaats of Centerlock tegengekomen. Deze termen verwijzen naar de manier waarop uw schijfremschijven aan de naven van uw fiets zijn bevestigd. Wat is beter en welke moet ik op mijn fiets passen, is een vraag die veel nieuwe fietsers zichzelf stellen.
Er is één belangrijk ding om eerst op te merken bij Centrelock- of 6-bouts rotoren. Zowel Centrelock- als 6-gaats naven en rotoren werken met uw schijfremmen. Het maakt niet uit wat het merk of de fabrikant van uw schijfremmen is. Ze zullen met beide rotoren werken.
De reden hiervoor is dat 6-bouts- of Centrelock-namen verwijzen naar hoe u uw rotor aan uw naaf bevestigt. Zolang je eenmaal je rotor aan je naaf hebt bevestigd en deze correct is gecentreerd, zul je zien dat je remmen er niets om geven en hem zullen vastgrijpen en je hoe dan ook zullen vertragen.
Wat zijn 6-bouts schijfrotoren?
Rotors met 6 bouten gaan terug naar het begin van de schijfremmen op mountainbikes. In de tijd die is verstreken, zijn ze uitgegroeid tot de voorkeursoptie in de industrie voor het monteren van rotoren op uw naaf. Rotors met 6 bouten gebruiken 6 Torx-kopbouten om ze aan uw naaf te bevestigen.
Het bevestigen van 6-bouts rotors aan uw naaf kan een leuk proces zijn. Ze zijn heel gemakkelijk te strippen. Gebruik altijd een momentsleutel wanneer u ze monteert en wees voorzichtig. Als u ze te strak aandraait en niets verwijdert, kan het zijn dat ze tijdens het rijden kapot gaan.
Je moet ook een stervormig patroon volgen terwijl je de bouten vastdraait. Als u dit patroon niet volgt, zult u merken dat u uw rotor zeer waarschijnlijk niet in het midden hebt gemonteerd. Je krijgt dan een rit vol skiff en vervelende geluiden, tenzij je je Torx-sleutel meeneemt.
Zorg er ook voor dat u regelmatig het aanhaalmoment van uw bouten controleert. Terwijl u rijdt, kunt u beginnen met het schudden en losdraaien van de bouten. Als één bout strak blijft zitten en de andere bout loskomt. Uw rotor komt uit het midden en begint tegen uw remblokken te wrijven.
Al is het niet allemaal kommer en kwel. Rotors met 6 bouten zijn normaal gesproken lichter dan Centerlock-rotoren, en je zou ze een stuk gemakkelijker moeten vinden als je een nieuwe nodig hebt. Je moet ook altijd de maat kunnen zien en niet alleen de stijl die je nodig hebt.
Voor- en nadelen van 6-bouts schijfrotoren
Pluspunten |
Nadelen |
Meerdere rotoropties |
Gemakkelijk te strippen bij montage |
Goedkoper dan Centerlock |
Kan falen tijdens het rijden |
Rotoren zijn gemakkelijk verkrijgbaar |
Je kunt ze per ongeluk uit het midden plaatsen |
|
Makkelijker te kromtrekken |
Wat zijn Centerlock-schijfrotoren?
Centerlock-rotoren zijn de nieuwste rotoren op de markt. Ze zijn door Shimano op de markt gebracht en in plaats van zes kleine Torx-sleutelbouten te gebruiken om ze op je naaf te passen, gebruiken ze een nieuw gereedschap. Het gereedschap dat je gebruikt is de Shimano TL-LR10, deze kun je ook gebruiken om je cassette vast te draaien.
Een van de nadelen die iedereen noemt over Centerlock-rotoren is dat ze iets zwaarder zijn dan 6-bouts rotoren. De reden hiervoor is dat Centerlock-rotoren uit twee delen bestaan. Je zult zien dat een buitenste stalen onderdeel dat voor het remmen zorgt, is gekoppeld aan een aluminium onderdeel dat op je naaf is aangesloten.
Het binnenste aluminium stuk heeft een rij kleine spieën in het midden. Deze splines liggen op één lijn met andere splines op het lichaam van uw naaf en zo sluiten ze op elkaar aan. Het is een soortgelijk idee als hoe uw cassette en vrijloopnaaf in elkaar passen. Dit montagesysteem maakt Centrelock eenvoudiger te monteren en in te stellen vergeleken met 6-bouts rotors.
Het goede nieuws is dat dit tweedelige systeem ervoor zorgt dat uw schijfrotoren een stuk moeilijker, bijna onmogelijk, te buigen zijn. Goed nieuws als je regelmatig schijven buigt. Je zult merken dat aluminium uitstekend werk doet om warmte af te voeren en dit helpt om alles mooi en authentiek te houden.
Het beste van Centerlock-rotoren is echter dat ze, eenmaal gemonteerd, gecentreerd zijn en gecentreerd blijven. Je zult nooit meer skiff-problemen hebben. Ze zijn niet alleen gemakkelijker te centreren, maar ook gemakkelijker te verwijderen. Met het juiste gereedschap duurt het slechts een paar seconden om uw Centerlock-rotoren vast of los te maken.
Voor- en nadelen van Centerlock-schijfremmen
Pluspunten |
Nadelen |
Gemakkelijk te centreren |
Minder keuze in hubs |
Rotoren zijn moeilijker te buigen |
Zwaardere rotor |
Makkelijker te verwijderen |
Heeft een speciaal Centrelock-gereedschap nodig |
Wanneer moet ik kiezen voor Centerlock-remschijven?
Een van de voordelen van Centerlock die nog niet is besproken, is dat Shimano Ice Tech Freeza-remschijven maakt. Deze rotors zijn precies wat je nodig hebt op warme dagen met veel afdalingen.
De Ice Tech Freeza Centerlock-rotoren zijn verkrijgbaar in zowel race- als mountainbike-formaten en kunnen de temperatuur van uw rotoren met maar liefst 50° verlagen. Als je het combineert met hun Ice Tech-remblokken, zie je de temperatuur op je rotoren dalen van 400° naar 300°.
De temperatuurdaling zorgt voor een consistent remvermogen. Je zult nooit meer het verlies hoeven te voelen dat voortkomt uit langdurig remmen tijdens de meest technische afdalingen. Het is geweldig om te weten dat wanneer u op de rem drukt, u consistente kracht zult hebben.
Dus als je graag technisch bergafwaarts rijdt, zou ik Centerlock proberen en kijken hoe je remprestaties presteren.
Waarom zou ik 6-bouts rotors kiezen?
Rotors met 6 bouten zijn geweldig als je al naven hebt met een 6-bouts patroon en geen wielen wilt wisselen. Als je merkloyaal bent aan SRAM, zul je zeer waarschijnlijk niet willen overstappen naar Centerlock, aangezien Shimano Centerlock heeft gepatenteerd, zodat je nooit een SRAM Centerlock-rotor zult zien.
Als je een gewichtsduivel bent, geef je ook de voorkeur aan 6-bouts. De lichtste rotors die je kunt kopen zijn 6-bouts, en ze compenseren ruimschoots het gewicht van de rotorbouten. Dus als je een TT of KOM op een heuvel beklimt, geef je misschien de voorkeur aan de marginale winst van lichtere remmen.