De mysteries van racefietsbanden
Buisvormig versus clincher versus tubeless
We moeten waarschijnlijk beginnen met te zeggen dat tubeless banden een soort draadband zijn voordat de pedanten bij ons komen. Het grootste verschil bij racefietsbanden is of ze buisvormig of draadband zijn. Tubulars zijn banden uit één stuk.
Je hebt een binnenband die in een rubberen band zit en die vervolgens wordt dichtgenaaid. Om hem op een buisvelg te monteren, moet je hem lijmen of op de velg plakken. Het voordeel hiervan is dat de band tijdens het rijden zeer soepel aanvoelt.
Het heeft ook het extra voordeel dat het langzaam lucht verliest als u een lekke band krijgt. Misschien kunt u zelfs met een lekke badkuip naar huis rijden, langzaam maar toch naar huis. Jouw probleem hier is dat je het dan misschien moet opsturen naar een ambachtelijke buisman om het gat dicht te laten naaien.
Met een draadband zou je gewoon een nieuwe binnenband monteren en verder gaan. Een draadband wordt een draadband genoemd, omdat deze zich aan uw velg vastklampt terwijl u deze oppompt tot druk. De band heeft een kraal aan het uiteinde van de zijwand, deze kraal is van staal of kevlar en deze kraal haakt onder een flens op de velg van je wiel. De kraal maakt clinchers zwaarder dan tubs. Ook tubeless banden passen op deze manier.
Het belangrijkste verschil tussen een standaard draadband en een tubeless band is dat een tubeless band is ontworpen om zonder binnenband te worden gemonteerd. Het ontbreken van een binnenband zorgt ervoor dat een tubeless draadband lichter is dan een standaard draadband.
Omdat er geen binnenband is, moet u tien keer afdichtmiddel in uw banden doen. Het afdichtmiddel zal eventuele lekke banden die u onderweg tegenkomt, verstoppen en afdichten. Je kunt ook met tubeless banden rijden met een lagere spanning dan een standaard draadband, omdat je geen binnenband hebt die plat kan knijpen.
Een pinch flat, voor het geval je het niet wist, is wanneer je een rand raakt met je band, en het drukt en knijpt je tube. Een pinch flat is binnen enkele seconden weg en tubeless rijden is een geweldige manier om dat te voorkomen, wat de reden is dat alle ICAN carbon fiber velgen tubeless ready zijn, behalve de tubular velgen, maar die kunnen zichtbaar zijn.
Uw nieuwe ICAN-wielen moeten worden geleverd met een velgstrip die kan worden gemonteerd als u tubeless wilt rijden. De strip zorgt ervoor dat er geen lucht door de velggaten ontsnapt en maakt het tubeless rijden heel gemakkelijk.
Wat betekenen de cijfers op de band?
Fietsbanden bestaan al een tijdje en oorspronkelijk had elk land zijn eigen systeem voor het op maat maken en meten van banden. Het is begrijpelijk dat dit een beetje pijn deed. Uiteindelijk werd overeengekomen om een maatsysteem te hebben dat universeel gebruikt kon worden.
Het systeem dat werd aangenomen heet het ISO-systeem, de Internationale Organisatie voor Standaardisatie, om het zijn volledige titel te geven. De methode heette aanvankelijk de "E.T.R.T.O." systeem, en misschien zie je dat vandaag de dag nog steeds. De E.T.R.T.O staat voor de European Tire and Rim Technical Organization.
Het ISO-systeem gebruikt twee cijfers. Het eerste getal is de breedte van uw opgepompte band. Als u het nummer op een nieuwe velg ziet, is dit de interne breedte van de velg van uw wiel. Het getal wordt uitgedrukt in millimeters.
Het tweede getal is de wiel-/band-/velgmaat, en dit kan u in verwarring brengen. Over het algemeen ziet u 622, 559 of 584. Deze cijfers kunnen voor u bijzonder betekenisloos lijken totdat we erop wijzen dat ze de juiste afmetingen van bandenmaten zijn, minus de marketingtermen die de fietsenhandel ervoor heeft gebruikt.
622 is 700cc of 29”. 559 is 26”. 584 is 27,5 inch of 650b. Als u deze cijfers eenmaal kent, is het allemaal vrij eenvoudig en zal het praktisch onmogelijk zijn om de verkeerde maat binnenband te kopen als u de juiste definitie van bandenmaat kent.
U zult hopelijk ook zien dat de door u gekozen bandenfabrikant ook de meest voorkomende naam voor uw banden op de zijwand heeft gedrukt. Bij mountainbikebanden zal dit inches zijn, dus een 65-584 zal in normaal taalgebruik een 27,5 x 2,6 inch zijn. Sommige racefietsfabrikanten kunnen vals spelen en 700 x 25 – 622 printen en op die manier krijg je alle variatie in een klein printje.
De andere cijfers die u op uw banden ziet gedrukt of gegoten, zijn de druknummers. Deze cijfers zijn de minimale en maximale druk die u veilig in uw banden kunt aanbrengen. Het is de moeite waard om ervoor te zorgen dat uw velg ook met dit drukbereik kan werken.
Wil jij een simpele cheat weten om fietsen leuker te maken?
Ja?
Het antwoord is bredere banden.
Er wordt vaak gezegd dat bredere banden langzamer zijn dan smallere banden, en dit is een van die fietsmythes die nu terzijde wordt geschoven. De gedachte was dat bredere banden een breder contactvlak met de grond zouden hebben dan smallere banden. Je zult nu zelfs merken dat de meeste jongens die in de Tour de France racen de oude 23 mm-banden hebben gedumpt.
De reden voor de overstap is dat bredere banden sneller rollen. De belangrijkste reden hiervoor is het doorbuigen van de banden. Wanneer u op de fiets zit, drukt uw gewicht uw banden op de weg. Het platte deel van uw band dat in contact komt met de weg, wordt uw contactvlak genoemd.
Een bredere band zal naar de zijkanten van de band platter worden, en een smalle band zal een dunner maar langer contactvlak hebben. De lengte van dit contactvlak zorgt ervoor dat uw band op een smallere band langer minder rond is.
Als je dan een bredere band gebruikt, zul je waarschijnlijk met een lagere druk rijden, vooral als je tubeless bent geworden. Deze patch wordt breder en korter naarmate de druk afneemt. Dit betekent dat een groter deel van uw band rond blijft, waardoor u sneller kunt rollen.
Maar het houdt hier niet op als je bredere banden op een bredere velg gebruikt, zoals de nieuwe ICAN Aero-serie , wordt je contactvlak weer korter. Je krijgt ook een nieuw aerodynamisch voordeel, omdat de band en velg een vloeiendere overgang hebben, waardoor de lucht rond je wielen minder turbulent is.
Om te profiteren van onze Aero-velgen is het de moeite waard om de sprong naar 700 x 25 mm-banden te maken. Je kunt normaal gesproken 23 mm-banden monteren, maar de 25 mm-banden hebben een mooier profiel op de velg. Je profiteert dan van een kleiner contactvlak en een meer aerodynamische fiets. Marginale winsten die een groot verschil zullen maken in uw tijd.
Dus nu je tubeless en breder bent geworden, en met een lagere druk, ga je niet alleen sneller, maar ook comfortabeler. 23 mm brede banden bij meer dan 100 psi zorgen ervoor dat u elke steen op de weg voelt. Een lagere bandenspanning en bredere banden zorgen ervoor dat uw banden deze schok absorberen voordat deze u raakt. Je blijft langer fris.
Wanneer moet u uw band vervangen?
Banden gaan helaas niet eeuwig mee, vooral als je met een vaste uitrusting grote heuvels afrijdt. Als u buiten bent geweest en per ongeluk een enorme kuil hebt geraakt, wilt u uw banden controleren. U zult dit waarschijnlijk vrij snel willen doen nadat u een grote kuil heeft geraakt, vooral als u voelde dat de velg een grote klap kreeg.
De reden hiervoor is dat zelfs als u geen lucht heeft verloren, uw zijwand aangetast kan zijn. Je wilt geen klapband in de zijwand als je weer op volle snelheid bent. Dat wil je echt niet aan je voorwiel, je komt misschien wel weg met een klapband aan de achterkant, maar een klapband voorband is niet leuk.
Als u gaten in het wegdek vermijdt en voorzichtig rondrijdt, controleer dan uw band op slijtage-indicatoren. Deze zien er meestal uit als een klein rond gaatje in uw band. Als je tot het einde van dat patroon versleten bent, is het tijd voor een nieuwe band. Je zult merken dat dit langer duurt als je ergens woont waar overal rechte wegen zijn, en heel kort als je rit vol rotondes is.
Als uw band geen slijtage-indicatoren heeft, kijk dan naar de voorkant. Het moet er rond uitzien. Als het er vierkant uitziet, is het tijd om het te vervangen. Je zou ook moeten hebben gemerkt welk effect dit heeft op de bediening. Het nemen van bochten zal lang niet zo leuk zijn als toen uw banden nieuw waren. U zult op dit punt ook zeer waarschijnlijk herhaaldelijk lekke banden krijgen.
Hoe lang moet je je band oppompen?
Maak er een gewoonte van om elke zaterdagochtend uw banden op te pompen. Dat is misschien vaker dan nodig is om te pompen, maar het betekent dat je er altijd zeker van bent dat je met de juiste druk rijdt. Het geeft u ook de kans om uw banden te controleren.
Controleer naast de slijtage-indicatoren ook of er vuursteentjes of steentjes in de band zitten, verwijder ze voordat ze een lekke band veroorzaken. Controleer de zijwand van uw band en zorg ervoor dat deze nog gezond is. Als er scheuren in de zijwand zitten, moet u uw banden vervangen, en dat is beter dan uw tanden te moeten vervangen.