Cyclocross: wat is het en hoe kan ik meedoen?
Cyclocross kan misschien ongunstig zijn, soms lijkt het gewoon alsof je in de winter met je fiets door een modderig veld gaat rennen. Er zijn momenten waarop het op een steile achtervolging kan lijken terwijl je je fiets draagt, maar in wezen is het een wielerwedstrijd. Het is een wielerwedstrijd door een koud, nat en modderig veld en het is ongelooflijk leuk.
Cyclocross wordt enorm en dat is al jaren zo. Het is niet langer het niche-tijdverdrijf van een paar Europese landen, met name de Lage Landen. Het is over de hele wereld van start gegaan en elk jaar sluiten meer mensen zich aan bij de ‘crossers’. De reden is dat veldrijden nooit het idee van plezier heeft verloren; het kan zo ernstig zijn als je wilt.
Wat is cyclocross precies?
Cyclocross kan worden beschouwd als vergelijkbaar met een duatlon, je moet kunnen rijden en je moet ook kunnen rennen. Je hebt goede fietsvaardigheden nodig om te winnen. Hoe beter je fietsvaardigheden zijn, hoe minder tijd je hoeft te besteden aan hardlopen. Het is een race die zowel je vaardigheid en techniek als je atletische vaardigheden zal belonen.
Cyclocrosswedstrijden vinden over het algemeen plaats op een parcours dat tussen de 1 en 3 km lang is. Er zullen meerdere ronden van dit parcours zijn. Over het algemeen zal er een tijdslimiet zijn, in plaats van een rondelimiet. De tijdslimiet ligt ergens tussen 30 minuten en een uur. Als je in de serieuzere races een ronde krijgt, moet je je aan het einde van je huidige ronde terugtrekken.
Omdat de racetijd vrij kort is, zal het tempo van de races hoog zijn en in het begin zelfs wat bruut aanvoelen. Omdat de parcoursen heuvels, obstakels en soms trappen bevatten, zullen deze inspanningen zeer stoppen/beginnen, en moet je je lichaam voorbereiden op deze korte en intense intervallen.
Je hebt BMX-stijlvaardigheden nodig
Cyclocrosscursussen zijn veeleisend, en een van de belangrijkste vaardigheden die je moet leren is hoe je kunt bungelen. Als kind hebben velen van ons misschien BMX gereden, en de vaardigheden die we hier hebben geleerd zullen ons helpen als we hindernissen tegenkomen.
Hindernissen zijn 45 cm hoge barrières, die je overal op cyclocrosscursussen aantreft. Je hebt twee opties om er overheen te komen. De eerste is om je BMX-vaardigheden te gebruiken en eroverheen te springen, gemakkelijker gezegd en gedaan op racesnelheid en met je zadel omhoog.
De tweede methode is om af te stappen, uw fiets op uw schouder te zetten en over de hindernissen te springen, om vervolgens weer op uw fiets te springen. Bij beide methoden moet je oefenen en de vaardigheden leren. Hoe meer je oefent, hoe gemakkelijker ze zullen worden en hoe kleiner de kans dat je het op de racedag fout zult hebben.
Heb ik een specifieke cyclocrossfiets nodig?
Ja en nee. Nee, voor je eerste race, ga gewoon kijken of je geniet van het spektakel dat veldrijden is. Na je eerste race zal het antwoord hoogstwaarschijnlijk ja zijn. Cyclocross heeft een specifieke fiets nodig. Je wilt een fiets die snel en licht is, goed stuurt, een verstandige wielbasis heeft en voldoende moddervrijheid heeft.
Die ingrediënten heb je nodig voor een succesvolle veldritfiets. Anders zul je tijd besteden aan het zoeken naar grip, omvallen of een hekel hebben aan het optillen van je fiets. Je fiets heeft ruimte nodig voor knobbelige banden en modder, en de meeste racefietsen hebben dit niet. Je kunt niet over banden van 33 mm breed rijden als je evenement door de UCI is goedgekeurd. Dat sluit uw nieuwe grindfiets uit, tenzij u voortdurend banden wilt wisselen.
Je wilt ook een lagere versnelling dan op je race- of grindfiets. Je hebt deze lagere versnelling nodig als je de pedalen in sombere modder wilt kunnen laten draaien. Als je de pedalen niet kunt draaien omdat je versnelling te hoog is, dan zul je problemen krijgen.
Wielen voor cyclocross
Het is de moeite waard om meerdere wielen te hebben voor cyclocross. Je kunt dan wielen verwisselen vanwege verschillende omstandigheden en parcourstypes. Ook in de pits kun je snel wielen verwisselen als je een lekke band krijgt, waarschijnlijk goedkoper dan dat je een tweede fiets moet kopen voor de pits.
Als het een zanderige of echt modderige baan is, heb je een set wielen van 35 mm diep nodig. De lichtere wielen zijn gemakkelijker voor je om door deze zware omstandigheden te loodsen, je hebt ook het voordeel dat de aerodynamische vorm van onze velg je wiel helpt om modder of zand los te maken dat eraan wil blijven plakken. Je krijgt ook een klein aerodynamisch voordeel op de momenten dat je hem kunt gebruiken.
Als je een dag hebt waarop de grond bevroren is, dan zal een set velgen met een diepere sectie je helpen. Onze 50mm diepe wielen zouden een goede keuze zijn voor zo'n dag. De snelheden zullen hoger zijn omdat mensen meer grip op de grond krijgen, dus je krijgt een aerodynamisch voordeel.
Je zult ook merken dat de 50 mm diepe velg stijver is dan een 35 mm diepe velg. U merkt het misschien niet op de dagen dat uw banden een zeer lage PSI hebben. Onze velgen helpen daarbij, want ze zijn tubeless ready. Maar op een bevroren dag kun je nog een paar PSI meer rennen. Je merkt nu het verschil in rijgedrag en hoe je met sporen om kunt gaan.
Je vindt het ook op bevroren tracks; de ondergrond kan tijdens de race veranderen. Je kunt beginnen met velgen van 50 mm diep, maar als je halverwege overstapt op 35 mm wielen, heb je meer voordeel als de grond wordt verscheurd. Zoals we al zeiden, kan deze verandering je helpen winnen, en het zal veel goedkoper zijn dan het hebben van een andere motor die in de pits op je wacht.
Het enige waar je nu aan hoeft te denken: ga je het veldrijden serieus nemen, of ga je racen, en daarna een lekker Belgisch blond biertje drinken, bij voorkeur met frites en mayonaise.