Hoe stel ik Tubeless Racefiets in?
Het maken van je racefiets, grindfiets of cyclocrossfiets wordt momenteel veel genoemd in de media. Het kan gemakkelijk als een trend worden gezien, maar het maakt het rijden wel comfortabeler, en het niet hoeven wisselen van binnenband in de regen is goud waard.
Het andere bij tubeless gaan is dat mensen zich zorgen maken over het instellen ervan. Bij weg- en grindbanden hebben we gemerkt dat de afstelling sneller en eenvoudiger is dan bij mountainbikes. Het is absoluut een stuk eenvoudiger dan op dikke fietsen.
Een korte opmerking over bandenversterkers; veel mensen gebruiken ze om mountainbikebanden te plaatsen, maar tot nu toe hebben we er op racefietsen nog geen behoefte aan om er een te gebruiken. Als u de ventielkern eruit haalt en een hoogwaardige baanpomp gebruikt en snel pompt, krijgt u voldoende lucht binnen om de tubeless band veilig op zijn plaats te houden.
Tubeless racefiets instellen
Er zijn twee manieren waarop u dit kunt doen. Het kan zijn dat u een compleet nieuwe velg of een ouder wiel gebruikt dat u heeft gebruikt en dat u heeft besloten om te upgraden. Als u nieuwe wielen gebruikt, kunt u een stukje verder gaan.
Als je een oudere set wielen hebt, is het eerste wat je moet doen het oude velglint verwijderen.
Dan wil je de velg schoonmaken. U zult een reiniger op alcoholbasis willen gebruiken, omdat deze geen resten achterlaat die de tubeless prestaties kunnen beïnvloeden.
Je zou een velg moeten hebben die er niet uitziet als hierboven.
Als u nieuwe wielen gebruikt, moet deze er direct uit de doos hetzelfde uitzien. Je kunt het ook een alcoholmassage geven. Als je een velg van koolstofvezel gebruikt, gebruik dan geen enkel oplosmiddel.
Nu wil je tubeless tape rondom de velg aanbrengen. U kunt ook Gorilla-tape gebruiken voor een kosteneffectievere oplossing.
U wilt het tapproces starten aan de andere kant van de velg dan het ventielgat. Trek de tape strak en houd hem ingedrukt. Na een paar centimeter moet de tape voldoende grip hebben om zichzelf op zijn plaats te houden. Werk je een weg rond het stuur.
Het idee is om het midden van de velg zo op te bouwen dat deze plat is, zodra je die stop hebt bereikt en de tape hebt doorgesneden.
Als je klaar bent met het afplakken, haal je een plastic bandenlichter langs de randen om er zeker van te zijn dat ze goed zijn afgedicht. Je zult ook willen controleren op scheuren of gaten. Als die er zijn, moet je de wielen opnieuw vastplakken. Probeer niet te patchen, want het zal mislukken als je kilometers ver verwijderd bent.
Vervolgens moet je je tubeless ventiel monteren, zorg ervoor dat het ventiel lang genoeg is om je velg vrij te maken. Neem een prik en prik er voldoende in om een klein gaatje te maken. Doe dit vanaf de buitenkant. Je kunt hiervoor messen gebruiken, maar deze hebben de neiging een groter gat te maken dat moeilijker af te dichten is en lucht laat ontsnappen.
Duw het ventiel door het gat. Het zorgt ervoor dat het gat precies past.
Als je op het ventiel drukt, vervormt de tape, dat is wat je wilt dat er gebeurt.
Neem de borgring en voeg een beetje vet toe. Het zal het leven in de toekomst gemakkelijker maken. Gebruik vervolgens de borgring en draai hem vast.
Nu komen we bij het moeilijkste deel: het monteren van de band. Tubeless banden en velgen zitten strak vast, en dit kan tot momenten leiden waarop je wenste dat je er niet aan was begonnen. Probeer een set handschoenen met goede grip en een goede techniek te gebruiken in plaats van bandenlichters te gebruiken.
Als je een set bandenlichters moet gebruiken, gebruik dan een plastic set. Ook al is er geen buisje, toch moet je voorzichtig zijn. Het is mogelijk dat u per ongeluk de tubeless tape optilt.
Zodra de band erop zit, masseert u deze rond het wiel, zodat deze gelijkmatig rond het wiel begint te zitten.
U dient nu de ventielkern te verwijderen en deze op een veilige plek neer te leggen. Pak je baanpomp en begin met pompen. U hoort een knal als de band op zijn plaats komt. Deze geluiden zijn niets om je zorgen over te maken; sterker nog, het zou je gelukkig moeten maken. Controleer en zorg ervoor dat de band helemaal rond zit.
Neem de pomp en verwijder deze van de klep. Alle lucht zal ontsnappen, maar dat is oké.
Neem nu uw afdichtmiddel en volg de instructies van de fabrikant en giet de juiste hoeveelheid in uw klep. Er is een gemakkelijke manier om dit te doen. Plaats het ventiel bovenaan het wiel en sluit je fles afdichtmiddel in het ventiel, deze hebben meestal een kleine trechter.
Draai vervolgens het wiel rond en de kit zal nu met zo min mogelijk morsen naar buiten stromen.
Plaats de ventielkern terug. Sluit uw pomp aan en begin te pompen.
Breng uw band op spanning en verwijder de pomp.
Draai uw wiel rond om de band met het afdichtmiddel te bedekken. Geef hem voor de zekerheid een paar stoten op de grond.
Monteer hem op uw fiets en maak een korte rit. De band kan een paar keer langzaam leeglopen totdat u de band en velg hebt gecoat en afgedicht. Zet je racefiets dus niet de dag voor een grote rit tubeless op. Doe het een week voor de rit en zorg ervoor dat alles werkt voordat je je grote rit gaat maken. Deze tip werkt voor alle fietsonderdelen en niet alleen voor tubeless rijden.
Onderweg
Het is mogelijk dat C02-patronen kit bevriezen, misschien heb je daar op het forum over gesproken. De reden dat dit mogelijk is, is dat wanneer je het gas uit een bus laat ontsnappen, dit een endotherme reactie veroorzaakt.
In gewoon Engels betekent dit dat de uitzetting van het gas alle lokale warmte naar binnen zuigt. Daarom bevriezen cartridges. Door de reactie hier kan de kit bevriezen, maar er is een eenvoudige manier om dat te voorkomen. Plaats uw klep op de 12 uur-positie. Geef het afdichtmiddel een minuut de tijd om naar de onderkant van de band te reizen en op te pompen. Er zou dan minder sprake moeten zijn van een temperatuurschok voor uw kit.