Racefietsband: alles wat je moet weten
Sommige mensen kiezen misschien licht of impulsief voor een nieuwe set fietsbanden, omdat ze het belang van dit fietsonderdeel niet inzien. Zoals we echter weten, zijn banden het enige punt op onze fietsen dat contact maakt met de grond, dus het is van cruciaal belang om te bepalen hoe onze fiets presteert en hoe hij zich op de weg gedraagt.
De meeste racefietsbanden zijn glad, wat betekent dat ze geen loopvlak hebben of dat ze inkepingen hebben voor een betere grip in de bochten, maar dat ze de rolsnelheid niet verliezen. Omdat ze echter slanker en dunner zijn, zijn ze gevoeliger voor lekke banden en slijtage.
Het is dus uiterst belangrijk om meer te weten te komen over dit cruciale onderdeel van onze racefietsen en om banden te kiezen die u tevreden stellen. Bovendien is het soort rijgedrag uiteindelijk bepalend voor de keuze van uw band. Laten we, om te weten welke band u het beste kunt kiezen, eens kijken naar de soorten racefietsbanden en de voor- en nadelen ervan.
1. Clincherbanden
Dit is de standaard opvouwbare draadband en binnenbandoptie. Eigenlijk is het zo dat deze banden aan de velg ‘kleven’ met een kraal van hard rubber, dus het wordt ‘clincher’ genoemd. Een draadband heeft een aparte luchtdichte binnenband nodig die door de velg wordt omsloten om het karkas van de band te ondersteunen en de hielvergrendeling te behouden. De binnenband houdt de lucht vast en zorgt voor een stevige druk tegen de band. Het lijkt erop dat draadbanden het meest populaire type zijn en voor de meeste fietsen de standaardafstelling zijn.
Pluspunten:
Eenvoudig te installeren en verwijderen van banden en binnenbanden
Superieure aerodynamica
Overvloedige bandenopties die geschikt zijn voor alles tussen wintertraining en professionele races
Met veel binnenbandopties kunt u de prestaties van uw wielset aanpassen aan de beoogde toepassing
Binnenbanden kunnen worden gepatcht
Nadelen:
Gevoeliger voor knijpen en platdrukken
Binnenbanden zijn duur
Clincher-velgen zijn niet altijd de lichtste optie
2. Buisvormige banden
Buisbanden zien er aan de buitenkant hetzelfde uit als clinchers, maar werken op een heel andere manier. Bij buisbanden, vaak 'sew-ups' genoemd, wordt een binnenband in de band geïnstalleerd en vervolgens wordt de band rond de binnenband gesloten door de twee zijden van de band aan elkaar te naaien, zodat de binnenband in de band volledig wordt omsloten. . Buisbanden worden vaak op de velg gelijmd, omdat ze zonder lijm de neiging hebben een beetje te bewegen. Je kunt dit type band vooral gebruiken voor wegraces, triatlons en veldrijden.
Pluspunten:
Lichtgewicht
Ze zijn platter dan standaard clinchers en de installatie van afdichtmiddel kan de prestaties verder verbeteren
Dubbelzijdige buistape zorgt voor een schone oplossing voor het installeren van banden
Als de band op de juiste manier is gelijmd of getaped, blijft deze op de velg zitten in geval van een lekke band
Nadelen:
Dure banden
Installatie kost tijd en lijm kan rommelig zijn
Over het algemeen schiet de aerodynamica tekort in vergelijking met clinchers
Een lekke band is meestal een onherstelbare band en, zoals hierboven vermeld, duur om te vervangen
3. Geschikt voor tubeless
BandenTubeless Ready banden zijn geen tubeless banden. Ze kunnen zowel met als zonder binnenband worden gebruikt, omdat de band en de velg zo zijn ontworpen dat ze elkaar direct afsluiten. Dat wil zeggen, ze kunnen zowel met binnenbanden als zonder binnenbanden worden gebruikt.
Tubeless Ready-banden zijn goedkoper en lichter omdat ze enigszins poreus kunnen zijn. Als je wilt dat ze worden omgebouwd tot tubeless banden, hoef je alleen maar afdichtmiddel toe te voegen, maar de meeste mensen gebruiken toch afdichtmiddel in hun banden voor extra lekbescherming. Bovendien vertrouwen ze op velgstrips (of tape) om de spaakgaten luchtdicht te maken, in plaats van metaal te gebruiken. Bovendien kunnen Tubeless Ready-banden met een lagere werkdruk worden gereden. De kans op een lekke band is veel kleiner omdat er geen binnenband is die lek kan worden gereden. Ook heeft de beweging van de band op de velg geen invloed. Daarnaast is de grip, het comfort en de rolwrijving op ruw terrein beter.
Pluspunten:
Kan zowel met als zonder binnenband gebruikt worden
Lagere bandenspanning
Overvloedige bandenopties die geschikt zijn voor alles tussen wintertraining en professionele races
Veel lichter dan licht poreus
Het risico op lekke banden is veel lager
Tubeless Ready-banden zijn goedkoper
Nadelen:
Installatie kost tijd als het tubeless wordt gebruikt, en lijm kan rommelig zijn
Binnenbanden zijn duur als ze als buis worden gebruikt
4. Tubeless banden
Tubeless banden zijn luchtbanden waarbij geen aparte binnenband nodig is. Tubeless banden hebben doorlopende ribben die integraal in de hiel van de band zijn gegoten, zodat ze door de druk van de lucht in de band worden gedwongen om af te dichten met de flenzen van de metalen velg van het wiel.
Ondanks dat ze een relatief nieuwe toevoeging zijn aan de wereld van het racefietsen, worden tubeless racebanden steeds populairder vanwege het ontbreken van een binnenband. In plaats daarvan passen de band en de velg in elkaar om een afdichting te creëren, naast het gebruik van een speciaal ventiel en een stroperig vloeibaar afdichtmiddel. Hoewel de belangrijkste voordelen van een tubeless opstelling zijn dat ze minder kwetsbaar zijn voor lekke banden en een betere rolweerstand bieden, zijn ze meestal zwaarder en veel moeilijker te monteren dan andere.
Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van tubeless fietsbanden is dat ze minder risico op lekrijden met zich meebrengen. Met andere woorden: het afdichtmiddel beschermt de banden tegen beschadiging door binnendringende voorwerpen zoals gebroken glas, schroeven en doornen. Daarnaast bieden ze ook meer comfort en grip.
Pluspunten:
Verbeterde rolweerstand ten opzichte van standaard clinchers
Vrijwel lekvrije wielen
Lagere bandenspanning
Aerodynamica van een standaard clincher
Nadelen:
Bandenkeuze beperkter dan standaard draadbanden
Banden zijn duur
Banden zijn doorgaans zwaarder dan standaard draadbanden
Het verwijderen van banden en het repareren van een lekke band is een grotere uitdaging dan bij een standaard draadband met binnenband
De kit kan rommelig zijn
Breedte (in inches)
Hoe selecteert u de juiste bandbreedte voor uw fietsen? Dit kan met ervaring komen, maar niet iedereen besteedt er serieus aandacht aan dat de bandbreedte een direct effect kan hebben op het fietscomfort.
Twee dingen die u moet weten over uw fietsbanden zijn hun breedte en diameter, uitgedrukt in millimeter of inch. De meest voorkomende diameter voor een racefiets is volgens mij 700C, terwijl de breedte 23 mm is, ook wel uitgedrukt als 700 x 23C. Uiteraard zijn er variaties in de breedtes waaruit u kunt kiezen. Laten we eens naar het onderstaande diagram kijken, waarin de equivalenten van de bandenmaten worden weergegeven:
Amerikaanse maat |
Europese maat |
ISO |
Buitendiameter van de velg |
|
Inches |
MM |
MM |
MM |
Inches |
20 x 1.75 |
500 x 45 |
44-406 |
422 |
16.6 |
24 x 1.75 |
600 x 45 |
44-507 |
523 |
20.6 |
26 x 1 |
|
25-559 |
573 |
22.5 |
26 x 1.95 |
|
50-559 |
573 |
22.5 |
26 x 1 |
650Cx25 |
25-571 |
585 |
23 |
700Cx25 |
700Cx25 |
25-622 |
634 |
25 |
29 x 2.10 |
700Cx53 |
53-622 |
634 |
25 |
27 x 1.25 |
|
32-630 |
642 |
25.25 |