Alles wat u moet weten over fietslagers
Zonder de bescheiden lagers gaat je fiets misschien nergens heen, of in ieder geval nergens snel. Lagers zijn een integraal onderdeel van uw fiets en u denkt er waarschijnlijk niet eens aan. Er zijn verschillende soorten lagers op fietsen te vinden, kun je ze noemen?
De verschillende soorten lagers
Losse kogellagers
Losse kogellagers zijn de klassieke lagers, het type waar je aan denkt als je aan lagers denkt. Ze zijn ook de originele manier van dragen, en voor veel mensen zijn ze misschien wel de beste. Ze kunnen enkele van de beste prestatievoordelen bieden, maar als je ze tegenhoudt, kan dat een nachtmerrie zijn.
Om ervoor te zorgen dat u minder snel lagers laat vallen of verliezen, kunt u ook losse lagers in een houder krijgen. Eenmaal in de retentie verliezen ze een deel van hun prestaties.
Dit zijn de lagers die je aantreft in cup- en conusproducten.
Naald-/rollagers
Naaldlagers worden steeds minder gebruikelijk naarmate de tijd verstrijkt. Mede omdat deze cilindervormige lagers duur zijn. Ze leveren geweldige prestaties en bieden een stabiel platform, en het probleem is dat het veel geld kost om er een interface voor te ontwerpen.
Als de interface niet perfect is, krijg je niet de kwaliteit en levensverwachting die je van naaldlagers zou verwachten.
Patroon-/afgedichte lagers
Afgedichte lagers zijn nu de gekozen stijl voor veel fietsonderdelen. Ze passen gemakkelijk in goed ontworpen interfaces en zijn gemakkelijk te onderhouden en indien nodig te vervangen. Ze hebben het proces om uw fiets in topprestaties te houden vereenvoudigd, en we beginnen ze tegen een betaalbare prijs te vinden.
Lagermaatvoering
Als je nieuwe lagers nodig hebt, moet je weten hoe je de maat van je lagers moet bepalen, en het zou ook geweldig zijn als je wist wat de maat betekent.
Als u nieuwe losse kogellagers nodig heeft, moet u de kogeldiameter weten. Mogelijk moet u een imperiale set nonius aanschaffen om de oude te meten. Er zijn een paar veel voorkomende maten. Headsets en pedalen zijn meestal 5/32 inch. Voornaven zijn meestal 3/16 inch. Achternaven en trapassen zijn meestal 1/4 inch.
Voor cartridge (afgedichte) lagers moet u 3 metingen weten. Je kunt deze vaak ergens op het lager afgedrukt vinden. Anders heb je de nonius opnieuw nodig. U moet de buitendiameter, de binnendiameter (boring) en de breedte kennen.
Bijvoorbeeld 30x42x7 mm, geschikt voor SRAM/Truvative cranks in een BB30 trapas. Mogelijk ziet u ook het nummer 6806 2RS op dat lager, en dat zal u ook naar de juiste maat leiden. Mogelijk vindt u andere vergelijkbare nummers, een snelle Google en u zou de maat moeten hebben.
Hoe zit het met mijn headset?
Bij balhoofdlagers wordt het lastig. De reden hiervoor is dat je een lager met een schuine rand nodig hebt. U ziet dus mogelijk “46,9 x 7 x 45°”, het laatste getal is een hoek. De 46,9 is de buitendiameter; de 7 is de dikte/breedte, en de 45° is de hoek waarin het lager in je frame zit.
Wat betekenen hoekig en radiaal?
Als we het over headsets hebben, komen we bij wat hoekig en radiaal betekent? Dit zijn de twee meest voorkomende stijlen die je tegenkomt in cartridge-lagers. Radiaal is de meest voorkomende van de twee, voor de fietsenhandel.
De belangrijkste reden is dat ze goedkoper zijn, de andere reden is dat veel fietsonderdelen hun lading radiaal dragen. Daarmee bedoelen we dat de belasting loodrecht op de lengteas werkt. Met andere woorden, de belasting staat haaks op de as. Denk aan je trapaslagers en de spindel van je crank.
Je hebt dan het feit dat je deze lagers soms ook zijwaarts beweegt. Om dat te compenseren, zijn ze gemaakt met een iets lagere tolerantie. Als ze met een hogere tolerantie zouden worden gemaakt, zouden ze falen als je aan het rijden bent.
Hoeklagers
Hoeklagers zijn gemaakt met hogere toleranties, en dit maakt ze duurder. Ze nemen hun lasten vanuit alle richtingen op, waardoor ze lijken op kom- en kegellagersystemen. De precieze tolerantie waarvoor ze zijn gemaakt, geeft ze vergelijkbare prestaties als losse lagers.
Verzegeld worden
Toen we eerder zeiden dat je waarschijnlijk niet aan je lagers hebt gedacht, denk je waarschijnlijk nog minder aan de afdichtingen van je lagers. Het probleem is echter dat als uw afdichtingen slecht zijn ontworpen, uw lagers niet lang meegaan.
Uw afdichtingen moeten uw lagers beschermen, gemakkelijk te verwijderen zijn voor onderhoud en, belangrijker nog, niet veel wrijving veroorzaken. Je zult altijd een beetje wrijving krijgen, wat betekent dat de afdichting zijn werk doet en het vuil buiten en het vet binnenhoudt.
Een korte opmerking over hoekcontactafdichtingen: de rode afdichting is naar buiten gericht en de zwarte afdichting is naar de middellijn gericht.
Hoe onderhoud ik mijn lagers?
Als je de prestaties van je fiets op peil wilt houden, moet je op een gegeven moment je lagers een onderhoudsbeurt geven. Om deze klus zo snel en eenvoudig mogelijk te maken, heeft u het juiste gereedschap voor uw werkplaats nodig.
Je hebt gereedschap nodig voor het verwijderen en installeren van je lagers, en je hebt ook een kleine plectrum met platte messen nodig. Uw lagers zijn belangrijk, en deze gereedschappen zorgen ervoor dat u het lager zonder schade verwijdert en vervolgens weer correct in de interface uitlijnt.
Je gebruikt de dunne plectrum om de afdichting los te maken, werkt langs de buitenkant van de afdichting en tilt hem langzaam op, waarbij je oplet dat je hem niet beschadigt. Vervolgens kunt u het oude vet eruit wassen met een ontvetter en vervolgens uw lagers drogen. Bepaalde citrusontvetters kunnen een residu op uw lagers achterlaten waardoor ze langzamer gaan werken, dus wees voorzichtig.
Je zult ze dan willen invetten voordat je de afdichting weer aanbrengt. Er is tegenwoordig een groot aantal vetkeuzes. U wilt de beste kiezen voor de taak. Op je racefiets, waar elke watt telt, wil je de dure wrijvingsloze smeermiddelen gebruiken. Op uw winterfiets of een werkpaardfiets wilt u misschien een maritiem vet aanbrengen om uw fiets verder tegen corrosie te beschermen. Het hangt af van uw prioriteiten en hoe u rijdt.