Racefiets overlevingsvaardigheden
Wielrennen is niet zo eenvoudig als op de racefiets stappen en een ritje maken. Nou ja, dat is het wel, maar als je het beste uit je wielrennen wilt halen, moet je je voorbereiden en een beetje nadenken. Gewoon een ritje maken kan leuk zijn, maar het zal je niet helpen vooruitgang te boeken of een betere rijder te worden. Je moet af en toe bewust rijden en niet alleen als een automaat.
Zorg voor een ontsnappingsroute
Als u nieuw bent op het gebied van wielrennen, kan het lastig zijn om uw conditie te beoordelen. Je denkt misschien dat je zonder problemen 160 kilometer kunt rijden, maar de realiteit is dat dat misschien niet zo is. Het kan ook zijn dat je een paar korte en scherpe beklimmingen te veel hebt gehad en het punt hebt bereikt waarop je overweegt een taxi te bellen.
Dat is de reden waarom als u een route voor uw rit plant. Kijk eens op de kaart of er enkele mooie, gemakkelijke wegen zijn waarmee u rustig naar huis kunt fietsen. Je hebt ze misschien nooit nodig, maar de psychologische boost die je krijgt als je weet dat ze er zijn, is niet iets om te onderschatten.
Leer hoe je je versnellingen gebruikt
Een van de grappen over het rijden op singlespeed-fietsen was dat je hierdoor meestal in de verkeerde versnelling zat. De ironie is dat op fietsen met versnellingen de meeste mensen nog steeds in de verkeerde versnelling zitten. Er is hier geen echt goed en fout antwoord.
Je zult bewust moeten rijden. Je hebt een voorkeurscadans, en die wil je afstemmen op je versnelling. Het eenvoudige systeem bestaat echter uit hoge versnellingen om af te dalen en over het vlakke te rijden. Lage versnellingen zijn bedoeld om heuvelopwaarts te rijden.
Omhoog gaan
Als je een klim oprijdt, oefen je druk uit op je ketting. Als u dit wel doet, wordt het moeilijk om van versnelling te wisselen, en is de kans ook groter dat u de ketting van de kettingbladen haalt. Op vlakkere hellingen is het altijd gemakkelijker om van versnelling te veranderen, dus schakel terug voordat de helling te steil wordt. Het zal ook helpen om het klimmen net iets gemakkelijker te maken.
Leer hoe je een lekke band kunt repareren
U wilt leren hoe u een lekke band kunt repareren voordat u er een krijgt. Oefen thuis met het af- en monteren van uw band. Door te oefenen wordt het verwijderen van uw band sneller en gemakkelijker. Daarom kan het personeel van uw plaatselijke fietsenwinkel de binnenbanden in recordtijd vervangen.
Het zal ook gemakkelijker zijn als u een nieuwe binnenband plaatst in plaats van te proberen een binnenband langs de weg te repareren. Je kunt de buis mee naar huis nemen en daar repareren. Zorg er altijd voor dat u de band en uw velg heeft gecontroleerd om de oorzaak van de lekke band te verwijderen.
Dan wilt u er zeker van zijn dat u uw banden tot de juiste spanning oppompt. Het niet correct oppompen van banden is de reden dat veel mensen meerdere lekke banden op één dag krijgen. Als uw banden de juiste spanning hebben, bent u veel minder vatbaar voor lekrijden. Maak er een wekelijkse klus van om ervoor te zorgen dat u uw bandenspanning controleert. 2 minuten thuis kan u 10 minuten besparen als u onderweg bent.
Koop een paar goede fietsbroeken
Ja, Lycra is niet flatterend, maar een paar goede fietsbroeken zullen zichzelf snel terugbetalen. Je zult altijd weten of je een slechte korte broek hebt, omdat je pijn zult hebben in je onderste regionen. Een goede korte broek zal dit voorkomen.
Houd er rekening mee dat u eerst uw zadel moet inbreken en dat dit ongeveer 320 kilometer kan duren. Je korte broek zal het ongemak op dit gebied verminderen. Ik vind het ook leuk om een zadel in te breken met een paar ritten van 10 mijl, om het proces te beginnen. Monteer nooit een nieuw zadel en gebruik nooit een nieuwe fiets op de dag van een grote rit. Je zult die dag alleen maar pijn lijden.
Zadelpijn
Foto van Leonardo Giani
Als een zadel ondanks het dragen van een gewatteerde korte broek en slechts een korte afstand rijden in het begin ongelooflijk pijnlijk is. Dan heb je een zadel dat niet bij je past. Neem er geen genoegen mee; ga een paar nieuwe zadels uitproberen. Er is geen snelle en gemakkelijke manier om zadels te vinden die voor u werken.
Er zijn handleidingen en meetapparatuur, maak je geen zorgen; ze zijn niet zo invasief als je je voorstelt, maar ze kunnen nog steeds niet garanderen dat een zadel voor jou zal werken. Je wilt ook niet alleen het advies van je vriend opvolgen. Iedereen is anders en iedereen heeft een andere anatomie, dus neem beoordelingen en het advies van je vriend met een korreltje zout.
Rijd op de weg, niet door de goot
Rijden op de weg kan intimiderend zijn. U kunt proberen dicht bij het trottoir of de goot van de weg te komen. Doe dit nooit, omdat u het dan moeilijker maakt voor automobilisten om u te zien. Rij ongeveer 1 meter uit. Chauffeurs kunnen u dan zien en worden gedwongen u veilig te passeren.
Negeer de bestuurders die achter u piepen of hun motor laten draaien. Het is moeilijk om te doen, maar je moet vertrouwen blijven houden. Hoe zelfverzekerder u bent, hoe veiliger u zult zijn. Als u zich aan de kant van de weg bevindt, zou u het ook gemakkelijker moeten vinden om kuilen en wegproblemen te zien, wat ons hier brengt.
Kijk omhoog
Je glimmende nieuwe GPS ziet er misschien cool uit en toont veel gegevens, maar dat wil je eigenlijk negeren. Je wilt langs de weg kijken en niet naar je stuurpen. Als u over de weg kijkt, bent u niet alleen veiliger, maar wordt u ook sneller.
Als je naar je stuurpen kijkt, ga je langzamer rijden, omdat je hersenen de snelheid waarmee je rijdt niet echt kunnen beoordelen als je recht naar beneden kijkt. Je hebt ook de neiging om te gaan waar je kijkt. Als je altijd 100 meter verderop kijkt, ga je altijd 100 meter verderop. Als je recht naar beneden kijkt, kun je alleen maar recht naar beneden gaan.